Friday, October 5, 2012

Chicken Pox

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Pity my boy..Sakit macam marathon..Berlumba-lumba silih berganti.
Diarrhea, demam, batuk, flu, demam lagi..
Now kena chicken pox pulak.

A day before travel Faheem start demam balik.
Flu memang tak stop since diarrhea tu.
Hingus asyik meleleh je.
Dah habis antibiotik pun, tak stop jugak lagi.

Sepanjang holiday, temperature dia fluctuate.
Selalunya siang ok, Alhamdulillah..Dapatlah berjalan-jalan.
Bila malam, suhu naik. He started to be cranky. Clingy dengan Abi dia.
At times sampai muntah-muntah.
Pity him. Tak tau macam mana nak express rasa sakit, tak selesa.
Cuma boleh nangis je.
And of course, Ummi dengan Abi kena banyak sabar.

Aku tak ingat bila aku start perasan ada bertih berair kat dahi dan leher Faheem.
Rasanya macam second or third day of holiday.
At first aku fikir macam kena gigit serangga.
Aku pun gatal gi pecahkan yang kat dahi tu. Betul-betul tengah dahi.
Then aku tengok macam makin bertambah.
Couldn't be serangga. Sebab aku tak nampak semut or whatever insect pun.

Mak mertua aku cakap mungkin Chicen Pox.
Dalam hati taknak fikir any other disease yang pelik-pelik.
Almaklumlah. pergi bercuti di negara orang. Anything could happen.
Cuba untuk positif sepositif mungkin.

Masa kat LCCT upon arrival, kan ade scanning machine untuk detect disease macam H1N1 and whatsoever. Bila lalu kat area health quarantine tu, the officer panggil hubby (yang tengah dukung Faheem). Then tanya Faheem demam ke and so forth. Bila check suhu 38.1 degree. Kami inform that Faheem memang demam sebelum travel lagi and we did gave him medicine. So the medical officer suruh continue medication and kerap mandikan dia to ease down the temperature.

Aku ajak hubby bawak Faheem ke klinik since demam dia pun tak kebah-kebah.
Doc confirmkan that it is Chicken Pox.
Sometimes, diarrhea and prolong fever can be a signal of Chicken Pox.
Doc pesan, since aku preggy, aku kena beware.
Eventhough aku dah pernah kena Chicken Pox, possibility untuk kena lagi tetap ada.
Kalau aku infected, doc cakap takut affect kat baby inside.
So, Abi lah kena layan Faheem.
Tapi memang Faheem clingy dengan Abi pun.
huhu~

Pity my sweet little boy


This time around, memang nampak sangat Faheem  demam. Selalunya walaupun demam dai still aktif main-main, panjat semua yang boleh dipanjat.
Tapi kali ni dia nak baring je. Termenung. 
Sometimes merengek. Ikut je kemana Abi pergi.
Makan taknak. Minum pun taknak.
Haihhh..
Makin kurus la anak Ummi ni.

Seriously, menjaga anak yang sakit memang memerlukan banyak kesabaran.
Most of the times you wouldn't know why on earth are they being so cranky.
Bagi makan taknak, bagi minum taknak.
Menjerit, meraung je.
That's the only way they can express their feeling.
Mental & fizikal parents memang kena kuat.
Layan je kerenah si anak.
Kadang-kadang meleleh jugak airmata.
Aduh..

Aku keep on cakap kat Faheem that I know he is a strong boy.
I know that he can get through this.
Bertahan and bersabar.
Ummi & Abi will always be by your side selagi diizinkan Allah.

Again, semuanya ujian Allah.
Hadapi dengan redha dan penuh sabar.

Published with Blogger-droid v2.0.1

2 comments:

  1. semoga cepat sembuh Faheem..sian tgk die..

    ReplyDelete
  2. siannye Faheem.. Anak ila pon baru pas baik ciken pox..sebelom tu cirit birit n demam2...

    semoga cpt baik ye faheem..umminye pon jage diri ye...

    ReplyDelete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015