Thursday, April 6, 2023

Belasungkawa: Sahabatku, Ezyan 😢

Ummi dapat perkhabaran duka, sahabat sekolah ummi telah dijemput Ilahi.



‎اِنَّالِلَه وَاِنَّااِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ 
‎اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهَا وَارْحَمْهَا وَعَافِهَا وَاعْفُ عَنْهَا

Ya Allah Ya Tuhanku ampunilah dia, rahmatilah dia, maafkanlah dia, muliakanlah kematiannya, lapangkanlah kuburnya, jadikanlah syurga sebagai ganti tempat tinggalnya dan berilah kesabaran kepada ahli keluarganya, semoga arwah di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman..


>>**********<<

Kelmarin, seorang sahabat ummi dari sekolah rendah, linda, whatsapp tanya kesahihan berita. Katanya dapat makluman yan sedang kritikal di icu. Allahuakbar. Ummi seakan tak percaya. Baru minggu lepas ummi berbalas komen dengannya di Facebook. Lantas ummi cuba mesej dan call yan. Malangnya tak berbalas. Berat hati untuk mengiyakan berita yang ummi terima. 

Our last conversations 😢😭 Dia komen di pist ummi tentang gelagat Nusayba di masjid waktu terawih.. 🥹🥹



Semalam, linda mesej lagi, bagitahu dah dapat confirmation dari family yan. Benar, yan sekarang di ICU. Sayu hati ummi.

Benar ummi dan yan bukanlah terlalu akrab. Kami sekelas semasa di Tingkatan 1 (1A2, SMK Taman Tasik, Ampang). Dalam kelas, ummi duduk di belakang yan. Yan ni, perwatakan dia sentiasa ceria dan happy go lucky. Dia jaranag nak marah. Orang nya tenang dan menyenangkan. Berbanding ummi yang agak sengal dan gelabah ni.. huhu.. One thing yang kami selalu berkongsi masa sekelas dulu adalah tentang pemain bola sepak dan WWF. Haha.. Form 1 lagi dah layan tengok bola sepak ye, zaman-zaman Azman Adnan, Che Zambil, Khalid Jamlus.. Dan layan Wrestling tu yang tak tahan, dok tengok The Rock, Undertaker etc. Favourite kami berdua tentunya Stone Cold Steve Austin 🤭🤭 Allahu..

Dan juga... ummi, yan dan seorang lagi sahabat kami, aine, we called ourselves masa tu The 3 'F' Teenagers.. Reason kepada nama 3 'F' tu sebab, at that time kami bertiga ni ada crush, nama ketiga-tiganya bermula dengan huruf F.. Allahu, zaman kanak-kanak ribena, baru nak meniti zaman pendewasaan.. Aduhaii.. 

Tingkatan 4 ummi bertukar sekolah. Maka tak bertemu mata lah kami beberpa tahun lama. Tapi, years later, takdir Allah menemukan kami di KK Ampang. Yan bertugas di situ. Ummi pula, hadir sebagai patient. Dari check up pregnancy dan follow up check up anak yang sulung sampai yang ke-6 di KK Ampang, memang akan jumpa yan. Selalu murah dengan senyuman walau duduk di kaunter berdepan dengan kerenah ramai orang. Almost tiap kali datang check up tu lah ummi akan jenguk, ketuk kaunter dia saat patient tak ramai. Dia jugalah sumber rujukan dan pertolongan kalau ummi perlukan apa-apa bantuan berkaitan appointment ummi. Even mama ummi yang regular check up di KK Ampang pun selalu puji dia, ramah dan rajin tegur orang tua. 

Hari ni dapat khabar yan telah kembali ke rahmatullah 😭
Sungguh ummi tak percaya, yan pergi mendahului kami. 

Semua tinggal memori yan. Tapi memori sepanjang perkenalan dengan kau, semua yang indah-indah. Seingat aku, tak pernah walau sekali aku rasa sakit hati atau berkecil hati dengan kau yan.. 

Demi Allah, ummi bersaksi, yan seorang sahabat yang baik dan menyenangkan hati semua. 

Betul hashtag kau yan, #orangbaikramaiorangsayang.. Ko sangat baik yan, ramai yang sayang ko.. Semoga sahabatku, Noor Ezyan Ariffin tenang bersemadi, diampunkan dosanya, dijauhkan dari seksa azab kubur dan api neraka, ditempatkan di dalam syurga bersama para solihin..Semoga rahmat dan redha Allah sentiasa menaungimu..

Kau dah pulang dulu yan, mendahului kami.. Kami pasti akan menyusulimu.. 
Entah bagaimana bahagian ummi nanti.
Ya Allah, berilah kami pengakhiran yang baik Ya Allah.. Matikan kami dalam husnul khotimah. 
Allahumma ameen. Amiin ya mujiib.

2 comments:

  1. Salam takziah :(
    Didoakan agar arwah ditempatkan di kalangan para solihin aamiin 🤲

    ReplyDelete
  2. Innalillahiwainnailaihirojiun...salam takziah...SA juga kehilangan sahabat baik 7hb April lepas, arwah pergi di hari lahirnya

    ReplyDelete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015