Wednesday, April 17, 2013

Feeling Ohsem! Being A Fulltime Housewife =)


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
السلا م عليكم و رحمة الله و باركته

Kenapa aku kata ohsem jadi surirumah??
Sebab aku rasa ohsem ^______^


Rutin aku sebagai surirumah sepanjang cuti bersalin...

Pagi-pagi siapkan breakfast untuk my zawj...Simple breakfast je pun...Secawan air dengan roti telur, nasi goreng, scramble egg...Yang paling sempoi, air dengan biskut kering..haha..Apa yang ada je lah kan..Then teman my zawj breakfast...Rasanya, ada sekali je kot yang aku tak sempat breakfast dengan my zawj..Siap breakfast, salam cium tangan, wave good bye, my zawj went to work..

Lepas my zawj pergi kerja, aku basuh baju, basuh pinggan mangkuk, mandikan anak-anak..Selalunya aku akan mandikan Faqeeh dulu while Faheem tidur. Kalau Faheem bangun awal, adik mandi lambat sikit la. Kena tunggu abang leka main or tidur balik..

Then masak for lunch. Yang ni depends. Kalau pagi tu aku masak nasi goreng, aku buat lebih sikit untuk lunch aku dan Faheem. Cooking for lunch agak mencabar. Sebab the boys dah bangun. Aku kena jenguk-jenguk tengok apa abang buat. Adik takpe lagi, kalau terjaga pun, menangis je lah..
Abang kadang-kadang nak main dengan adik, kuis-kuis kaki adik, goyang-goyang tangan adik, tepuk-tepuk perut adik, sondol-sondol kepala kat kepala adik...Paling aku semput, abang kuda-kan adik..Dia duduk belakang adik yang tengah tidur meniarap sambil buat bunyi "kedek...kedek..." macam naik kuda...Memang macam halilintar suara aku...Kalau rasa tak boleh nak handle, aku bawak Faqeeh ke dapur, letak atas washing machine...Kesian adik..huhu~ Sementara tak boleh berpusing, boleh la letak atas tu..Kalau dah nak bergolek meniarap, tak berani aku nak letak macam tu..Kalau tak pun, aku tinggal Faqeeh yang tengah tidur kat depan, aku bawak Faheem masuk dapur, tutup pagar. Teman aku masak. But then, kena tahan sabar bila dia pun sama busy nak memasak. Tunggang terbalik periuk, rempah ratus segala bagai dia buat main. Relakan aje. Just don't let him play near the stove dan letak tinggi-tinggi pisau gunting semua tu...Untuk lunch, aku akan masak nasi dengan main dish lebih. Kadang-kadang my zawj balik lunch dekat rumah. Office dia dekat je. Hari jumaat, kalau dia tak pergi site, memang akan lunch dekat rumah..
Tak tau macam mana nak gambarkan perasaan, yang pastinya aku rasa berbunga riang dan semangat nak masak everytime my zawj kata nak balik lunch dekat rumah.

Then layan anak-anak..Sama-sama berguling dengan anak-anak, sama-sama tidur...hehe~
Seronok melayan kerenah anak..Seeing them growing up, new vocabs, new talent, new ability..

Malam, kalau lauk lunch ada lagi, just tambah sikit-sikit macam sayur or telur dadar..

Seronok tengok suami/anak-anak makan hasil tangan sendiri..
Dulu jarang masak sebab occupied dengn kelas, bila preggy mual-mual tekak bila bau tumisan, weekend pun jarang duduk rumah sendiri...
Nak kata masak sedap, terer masak, memang jauh panggang dari api...
Simple-simple je.
Tapi rasa puas hati tu, uissshhhh..tak terkata.. 
My zawj pulak, tiap kali waktu makan, dia akan tanya Faheem.
"Siapa masak sedap?"
"Ummi.." jawab Faheem sambil sengih pandang aku menampakkan sebaris gigi dia.
"Cakap thank you kat ummi"
"kiyu.."
Subahanallah...Sejuk perut ummi ^___^ 

Haisshhh.. Gembira tengok anak-anak membesar depan mata, spending times with them. Always there to soothe them.
:'(
Tersebak pulak..

Dah almost sebulan start kerja. Hati masih tertinggal kat rumah.
**sobs**

In shaa Allah, one fine day, I will be a fulltime housewife.
Hmm..tunggu pencen opsyen umur 40 tahun macam lambat sangat je rasa..
By that time, Faheem and Faqeeh will be 13 and 12 yo respectively..hmmm..
Meanwhile, sila bekerja dengan penuh keikhlasan dan dedikasi, Lillahi ta'ala..simpan duit untuk bekal masa depan.
Who knows kalau ada unplanned plan B??

5 comments:

  1. Betul tu..alangkah seronoknya kan kl boleh...huhu..tiap2 pagi emosi bila hantar anak kat BS..waaaaa..just follwing u..follow me back ye dear kl sudi =)

    ReplyDelete
  2. hehe terernye ili, time pantang boleh masak... kuat betol ili ni walaupun kecik aje orgnye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jue, masa pantang prepare breakfast je. Itupun yg simple2. Roti, biskut..Masak berat2 xdela. Lepas abes pantang, dah balik rumah sendiri baru start masak lunch, dinner..

      Delete
  3. Duduk rumah jadi housewife memang the best! Tunggu husband balik then boleh great him and eat dinner together yang kita masak. Bliss!

    MamaHaraz
    http://ourwonderland.blogspot.com/

    ReplyDelete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015