Friday, June 28, 2013

What a Friday

 

Hari jumaat yang penuh barokah...
Allah bagi ujian kecil untuk aku..
Asbab dari kelalaian dan kelekaan aku sendiri..
Maka Allah izinkan hambaNya ini diuji...



Ujian apa??? 
{sebut dengan nada bomba dalam cite upin ipin episod Sedia Menyelamat masa bomba tu tanya 'punca apaaaa???'...Kalau kau tengok episod tu kau fahamlah...Kalau tak tengok, kau abaikan je...hahaha}

Yang pertama, bangun pagi, baru teringat coolpack tak simpan dalam freezer malam semalam.
Jadinya, cool pack tak beku lah kan..Bila tak beku, tak sejuklah..Bila tak sejuk, tak boleh lah nak simpan susu dalam cooler bag..

Kat department (tingkat 19) tak ada peti sejuk. Kat tingkat 24 adalah peti. 
Tapi aku malas nak buang masa turun naik, aku gunakan sepenuhnya coolpack dan cooler bag aku yang agak nazak tapi masih mampu berkhidmat dengan cemerlang.
Walaupun coolerbag tu dah rabak bahagian dalamnya, tapi susu maintain sejuk sampai balik kerja.
Jadi, takyah ngengada nak beli cooler bag baru..

Bila dah jadi macam ni, terpaksa jugaklah aku naik ke atas..
Sampai office pagi tadi aku terus naik untuk tumpang coolpack kat fridge atas.
So, masalah selesai.
Plan aku, biarkan coolpack beku dulu. Hasil perahan untuk sesi pagi tak payah simpan dalam peti dulu memandangkan office aku sejuk macam dalam peti jugak..hehe..Bila pump sesi tengahari baru gi naik atas, ambil coolpack terus letak dalam cooler bag. So, susu untuk both sesi boleh simpan dalam cooler bag je. Sesi petang nanti tak payah naik dah...
Ok...itu rancangan aku...


Tapi.......

Perancangan aku tu tak selari dengan perancangan Allah untuk aku...
Sebabnya.........

Ujian kedua...
Bila nak pump untuk first sesi, aku pun siap-siapkan lah all the gears kan....
 Hampehhhhh...tengok ni....


CORONG takde!!!!!!
Aku tertinggal corong kat rumah gara-gara pagi tadi rushing nak cuci berak Faheem bagai...
Maka, sedaplah corong tu bersenang-lenang kat rumah...
Aku dah macam nak nangis..
Terus text my zawj, ngadu nasib...
Jawapan my zawj "Tu ah tadi dear nampak corong..."
Hmmm...what to do...
Marmet??
Aku ni dok partition je. Depan main door pulak tu. Orang keluar masuk unit ni memang hadap muka aku je...Bilik bos pun bertentang dengan partition aku. Dia bukak je pintu bilik memang straight partition aku. Partition pulak bukan partition tinggi. Dah la half glass pulak tu. Memang tak leh nak nyorok la..Nak cari tempat lain, kang bos cari pulak hilang lama sangat..
..Nanges..

Post kat whatsapp group..
Tetibe mek reply, nak pinjam corong dia tak..
Alhamdulillah...Allah uji sedikit, dan Allah berikan pertolongan..Syukur Ya Allah..
Mujurlah ada geng kat sini..
Sepantas kilat aku gi naik kat bilik mek pinjam corong.
[padahal kat level mek tu jugaklah aku tumpang simpan ice pack..hahah]
Terima kasih mek...Anda penyelamat..hehehe..

Tengahari, mek nak keluar gi bank.
Aku fikir petang nantilah baru aku pinjam lagi sekali..
Tengahari orang gi solat Jumaat.
Selamat sikit kot kalau nak marmet..
Cari port tersembunyi sikit..Actually kat situ lah port aku solat. Partition kosong kat department aku ni, tersorok sikit tempatnya..Lepas solat, aku duduk bawah meja, mulakan operasi marmet.
Fuhhh...lenguh tangan, lenguh tengkuk, lenguh pinggang..

Hasil marmet..Ini hasil orang yang tak sabar nak tunggu lama, plus lenguh tangan bagai, plus cuak kot ade orang datang intai..Padahal ade je lagi susu..Tapi tunggulah pinjam corong kat mek nanti..


Ok je buat marmet sebenarnya...Tapi kena keadaan selesa..Bila tak selesa, memang tak tabah lah aku kan..Nak terselak-selak, terjenguk-jenguk..Walhal masa duduk wad seminggu lepas bersalin hari tu, gigih je aku marmet sebab rasa lagi puas hati marmet dari pump masa tu. Yelah, masa tu baru keluar kolostrum. Bila pump, keluar sikit pastu payah dah nak dapat. Marmet jugak lah jalan penyelesaian.

Whatever it is, a lesson to be learnt.

* Jangan cuai..Kalau takut lupa, prepare siap-siap all the gears sebelum tido..Takpun tampal checklist must-bring tools/gears besar-besar kat tempat yang mudah nampak..

*Husnuzon...Sentiasa bersangka baik dengan Allah. Jangan cepat mengeluh bila Allah timpakan ujian. Tu baru ujian kecil...Sentiasa ingat Allah. Allah yang memberi ujian, Allah juga yang melorongkan pertolongan. Jangan lupa ucap syukur pada Allah..

2 comments:

  1. kuwahuhuhu..bila tgk pic tu org dh gelak2 dh...sbb org pun penah jd cam tue...mmg guna jari pn blh la...blk keje mmg pulun pump la...
    -u know me- :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. miahaha...dari "kuwahuhuhu" tu mmg dah blh agak dah sape...

      Delete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015