Monday, December 2, 2013

Family Trip: Kota Kinabalu ~ #15 Island Hopping - Pulau Sapi


Hah...It's the last island for our island hopping activity..
Pulau Sapi.

Kami di sambut oleh cik komo sebaik sampai di Pulau Sapi..
Biawak komodo.

"Ummi..tu buaya ke ummi?"
"Bukan...tu biawak.."

"Eiihhh..biawak lah!"

Adik Faqeeh pulak, dah lena since atas bot lagi..
Keletihan dan kesejukan..
Ada geng tidur..Syaqeer.

Kesian adik sejuk..

Masa dekat jeti, bila aku tengok ke bawah...
Subhanallah..
Cantik sangat..Tapi tak sempat nak snap gambar kat jeti sebab tengah kendong Faqeeh yang lena tidur kan.
My zawj pulak kelek Faheem.
Tapi memang tak terucap lah cantiknya..
Air jernih sangat. Then there's a large school of fish kat gigi-gigi pantai..
Sumpah banyak sangat ikan..

Masa dalam bot, I thought, enough la..Tak nak terjun dah..
Bila tengoh view yang Subhanallah, picturesque...Hati dah jumping-jumping..
Tapi bila dah cari port, semua orang dah terjun laut, Faqeeh tidur, Faheem berak and my zawj cuci berak Faheem, terus tukar baju Faheem.
I thought, that's it. No more terjun laut..
Tapi dalam hati stil thumping hard sebab seriously kat sini lagi cantik dari the previous two islands.

Tengah hati berbelah-bahagi tu, my zawj cakap..
"Awak tengok Faheem jap. Saya nak gi mandi last round..."
Masa dia cakap tu, aku terus macam :'(
"Saya nak ikut!!!"
"Jom lah. Orang lain boleh tengok Faheem.."
"Yay!!!!"

Kak ita & Putri Balqis

Qistina ni memang kami dah cop as our instructor. Means for me and my biras, Kak Ita.
Hahaha...Makcik-makcik tak pandai swimming, mujur ada anak buah pergi swimming class. Meh ajar makcik-makcik..

Abe & Kak Liza. Kak liza pun, kat sini baru dapat can mandi. Save the best for the last katanya.

Tengok tu, super jernihnya air..Subahanallah..Ikan-ikan ni memang main sampai kat gigi pantai tau. Aduhhh...dah terbayang-bayang dah keindahannya masa tengah menaip ni..Macam nak pergi lagi je..

Misi meneropong ikan di laut.
Dengan tak malunya aku isytihar, this is my first time snorkelling..
hihihi..
Even kat Mamutik dengan Manukan sebelum ni pun aku tak snorkel. Rendam-rendam badan gitu je..
Penakut lah katakan.
Tapi kat sini, rasa rugi pulak kalau tak try..

Hah...hey fishy fish...Let me join you swim..Ahazzz...

Muka terkagum obvious sangat tu..
Subhanallah..Indahnya ciptaanMu Ya Allah..

Ni terlebih excited pulak...Teruja..

He's floating..

Kalau kau nak tahu, yang aku dok konon snorkel tu, aku takdelah floating freely macam si ensem kat atas ni..
Aku ada life buoy..Bukan life buoy jenama shower gel tu..
Dah kata aku ni dasar penakut, paranoid terlebih, dah pakai life vest pun confiden tahap buku lali je..
Jadi, sambil konon-konon float, tangan sebelah pegang cik abang..
My zawj memang ada kat sebelah je sepanjang bini dia mendugong..Dia lah life buoy aku..Mihmihmih..

Since this is my first time, dan memang nampak sangat muka teruja, terpegun, terkesima tu..
My zawj kata, takpela, snorkel je sampai puas..Enjoy je..
Bila aku nak pas goggle kat dia, dia tanya.."Cukup dah? Happy tak?"
Hehehe..Senyum meleret je aku..

Thanks my dear, my habibi, my darling zawj..

My cool niece

Mandi laut pun pakai stokin ^___^
Dan seluar aku tu pun jenis kain keras. Macam plastik pun ye kot aku rasa..haha..Jadi dia tak melekat bila basah..Pasal baju pulak, aku pakai je nursing blouse yang memudahkan aku nak bf Faqeeh tanpa perlu selak-selak secara berlebihan..Huhu..Dan, since pakai life vest, terlindung dan tertutuplah apa yang patut di tutup. Tak menampakkan lekak lekuk serta bentuk tubuh badan.
Nak bercanda di laut, kena fikir jugak apa yang sesuai dan tak sesuai untuk muslimah. Aurat tetap kena jaga..
Actually, at the first place, aku taknak mandi..Sebab dok fikir semua tu. Tapi memang dah ambil pre-caution supaya apabila TER-terjun dalam laut tu, aurat tu still terjaga. Pastu, dah memang anfsu bergelodak je bila tengok air laut yang tersangat cantik dan jernih, memang TER-mandi lah jugak..Huhu..Wallahua'alam.

..The beach..

Nak balik dah..Kat sini pun tak lama sangat..Janji dengan driver bot pukul 4.00ptg. Itu pun dah terbabas sikit. Punya syok berendam sampai Ayoh terpaksa jerit panggil anak, menantu dan cucu-cucu keluar dari air..Hahaha..


Good Bye Sapi Island..Till we meet again, Insya Allah..


Kesejukan & keletihan..

Lumba dengan bot sebelah yuk!

Parents in Law and Kak iTa

After a long sunny beaches day out...Semua muka letih dah + sunburn..Dan kelaparan..Tahan perut oii..Berendam lansung tak ingat lapar..Dah naik darat, masing-masing starving to death..Adoih..

No comments:

Post a Comment



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015