Tuesday, June 26, 2018

Faheem dan Puasa


Faheem is 7 years old this year. 
Sejujurnya, aku tak paksa pun dia untuk puasa.
Hari pertama puasa, aku kejut dia bangun sahur. Tapi dia tak bangun.
So, aku biarkan je dia tidur.

Then kejut mandi, solat subuh, bersiap pergi sekolah.
Zawji suruh dia makan dulu sebelum pergi sekolah. 
Aku siapkan juga bekal roti untuk dia.

Balik sekolah, dia bagitahu, dia tak makan pun dekat sekolah.
Ustazah tak sediakan makan tengahari. 
Kenapa tak makan roti yang ummi bekalkan?
Kawan-kawan semua tak makan kata dia.
Kawan semua puasa?
Ada yang tak puasa, tapi semua tak makan.

Aku tanya lah, esok abang nak puasa tak?
Faheem kata nak.

Jadi, hari-hari berikutnya aku kejutlah dia bangun sahur.
Mencabar juga nak kejut hoii.
Ber-spray muka, angkat papah ke sink suruh basuh muka..huhuhu..
Alhamdulillah, he managed to go through the whole month.
Walau ada hari-hari yang terpaksa bergaduh dengan dia masa kejut sahur.
Dekat sekolah memang elok dia bertahan.
Some days, dia merengek juga minta nak makan sebab adik dok sedap makan depan dia.
Adik Faqeeh punnn...Haiihh..Makin ditegah, makin galak dia.
Tapi dah tinggal  berapa minit je nak berbuka, pujuklah dia suruh rehat, baring dulu..

Bila dapat harung puasa sebulan, dia asyiklah cakap kat ummi, jangan bagi duit raya dekat Faqeeh, sebab Faqeeh tak puasa lansung. hahaha..
Awak tu tahun lepas, umoq sama Faqeeh laa, pun awak tak posa. 
Faqeeh tu, bila diajak puasa, dia jawab, Faqeeh kecil lagi. Tunggu Faqeeh 7 tahun, Faqeeh puasa lah.
Ikutlah Faqeeh. Bukan wajib kat hangpa pun. Hangpa larat, hangpa posa.

Untuk Faheem, Alhamdulillah. Tahniah abang…
Tahun depan insyaAllah boleh puasa penuh pulak na, kalau larat.



(Haihhhh… Susah dah nak jumpa gambar abang ni. Scroll berpuluh gambar, baru jumpa gambar abang sekeping. Makin susah nak dapat capture moment dengan abang. Aktif kemain. )

1 comment:

  1. Alhamdulillah, hebat Faheem. Anak saya 5 hari je dapat puasa penuh. Kat sekolah puasa, balik rumah makan =)

    Selamat hari raya untuk awak sekeluarga.

    ReplyDelete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015