Monday, December 14, 2020

Sambal...Pelengkap Rasa


Dalam our humble home, aku memang penggemar makanan pedas.  Zawji pulak, kurang tahan pedas. Mild lah kiranya. Pure Kelantanese...hihi.. Aku, walau ada darah Kelantan, tapi dah bercampur dengan utara (nenek belah mak) dan seberang, Mandailing (atok belah mak). Jadi tekak kau boleh tune dengan makanan pedas. In fact favourite foods aku mostly yang pedas-pedas. Kalau tak pedas, macam tak berapa nak kick rasanya.. Haha..

Anak-anak, boleh juga makan pedas. Sebab aku selamba suap mereka makanan pedas since dah boleh makan adult foods. Tapi tidaklah yang terlalu pedas. 

Kalau setiap hari masak lauk yang pedas je, pun macam tak kena. Kesian juga pada yang tak berapa nak pedas.. So, sebagai pelengkap rasa tekak yang suka makanan pedas, aku standby lah sambal-sambal ni..

Sambal Ketuk & Sambal Ketuk Tempoyak by Nas Choices
Yang ni memang my favourite sambal. Selalu sangat buat stok sambal ni. Dapat kat Faheem ni, kalau tak ditegur, boleh licin terus. Actually sambal ni ada 3 beradik. Satu lagi Sambal Ketuk Petai. Tapi aku tak makan petai, so 2 ni je lah yang aku selalu beli. Sambal ketuk ni aku guna buat rencah juga. Nasi goreng ke, spaghetti ke..Paling malas, sapu kat roti dan terus ngap. FB Page: Sambal Ketuk HQ.


Sambal Garing Chiang Rai
Yang ni ada budak office bawa hari tu masa makan-makan di office. Sedaplah pulak rasa pedas, rangup-rangup.. Mintak tolong dia belikan. Silap pulak beli sepeket je. Sebab dok berebut pulak dengan Faheem dan Faqeeh. Ingat nak order lagi.. Dah jumpa FB page dia.. Sambal Garing Chiang Rai HQ




Sambal Goreng Ikan Bilis Crispy Mak Ram Kitchen
Yang ni my mom yang beli. Rasa sambal ni lebih kurang macam Sambal Garing Chiang Rai. 

 

Pais Tempoyak De' Dapoor by Chef Megat
Dekat rumah MIL hari tu nampak 3 botol sambal/sos seperti dalam gambar. Tak sempat snap gambar, kita pinjam gambar dari Facebook tuan chef terus. Sambal ni BIL dapat masa urusan kerja di utara. Tapi antara 3 tu, 1 je yang aku sempat rasa. Pais Tempoyak. Sedapp oiii...Boleh lah beli, nak try buat ikan bakar..huhu..




1 comment:

  1. Nampak menarik semua sambal ni!

    Kat rumah pun, sebahagian suka pedas, sebahagian lagi tak. Jadi kalau masak, bagi kepedasan tu sedang2 je. Tak pedas sangat la. Jadi semua boleh layan

    ReplyDelete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015