Friday, June 14, 2024

BacaBuku: Nirnama 2

Buku #1/2024
10.06.2024

Baru selesai khatam buku pertama untuk tahun 2024. Ya Allah, lewat betul berlepas dari garis permulaan ye. Apa pun, better late than never kan 😉
Walaupun mula lambat, sasaran tahun ni, masih kekal pada angka 10 buku setahun. Tak berani nak sasar lebih tinggi sebab mula pun dah pertengahan tahun. Doa² ada kesempatan ruang untuk membaca. Reading, something that somehow makes me feel like i am in another world of my own. 

Meski naskah Nirnama 2 ini tebal sepertimana naskah siri Nirnama yang lain, tapi of course, kisah fiksyen, fast pace dan penuh aksi ni mem
ang tak sabar nak tahu ending kan. Maka tebal 500m/s pun tak terasa apa. Sementelah dibaca tika dalam tempoh kuarantin, yang terbatas pergerakan. Sementara terkurung sendirian dalam bilik, moh la turut serta dalam pertarungan menentang kesaktian duniawi yang penuh tipu helah dan kesesatan. 



Nirnama 2 karya Hilal Asyraf, sepertimana naskah Nirnama dan Nirnama: Himpunan Hikayat Tanah Semenanjung, bahkan sekalian karya HA yang telah ummi baca, ternyata tidak menghampakan. Mula baca pada 6 Jun 2024, masa bawa anak pergi Klinik Pergigian. Sebab tahu akan lama, maka, standby lah bahan bacaan untuk membunuh kebosanan. Selesai baca 10 Jun 2024. Cukup 5 hari tempoh kuarantin 🤭.


Debaran dia masih tetap sama dan jalan cerita yang menarik dengan kehadiran watak² yang kita biasa dengar dari zaman kanak-kanak seperti Pak Pandir, Mak Kundor bersama Bawang Putih & Bawang Merah, Badang dll dengan olahan penceritaan dan watak tersendiri.



Seperti biasa, karya HA pasti akan disulami dengan elemen dakwah. 
Worth to read.




1 comment:



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015