Monday, May 28, 2012

My Breastfeeding Journey


  بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Alhamdulillah, my fully breastfeeding journey dah masuk 11 bulan. Faheem takdelah montel macam anak orang lain yang fully breastfeed. Baka Ummi dengan Abi yang memang kurus ni kot. Hehe..Tapi Alhamdulillah, Faheem tak banyak ragam penyakit. Demam sekali-sekala tu biasalah. Walaupun demam, ligatnya macam orang sihat. Sampaikan doctor pun kagum tengok Faheem aktif walaupun hingus pekat meleleh.

Throughout this 11 months, memang ada turun naik, pasang surut. Ada masa production merudum, then back to normal. 

Production aku bukanlah banyak sangat. Tapi syukur Alhamdulillah, cukup untuk Faheem. Pada aku, yang penting cukup untuk anakanda tercinta dah memadai. Kalau rezeki dapat buat stok melimpah ruah sampai penuh fridge/deep freezer tu, lagi berlipat ganda la syukur aku. Tapi, sekarang pun aku dah cukup bersyukur sebab masih mampu buat stok. Ada ibu yang pump hari ini untuk hari esok masih dapat survive untuk breastfeed anak tercinta. So, stok susu yang banyak bukan satu kemestian. Banyak atau sikit, ia tetap rezeki anak kita.

Aku start buat stok masa dalam pantang. So, bila dah start kerja takdelah renyah sangat dan taklah risau sangat susu tak cukup untuk anak. Sepanjang 11 bulan ni, paling banyak aku dapat pump sehari kat ofis dalam 18 oz. Tu masa awal-awal masuk kerja. Lepas tu around 12-16 oz. Ade mase kurang, ade mase naik. Then aku sambung tandem pumping kat rumah. Kalau time rajin, boleh la dapat 5-8 oz. Kalau malas, dapat 2 oz pun dah ok. huhu..

Tapi...itu semua dulu..

*
*
*
*
*
*
*
*
*

These couple of months, production aku merudum dengan jayanya. Daripada 14-16 oz sehari, sekarang aku cuma boleh dapat 5-7 oz sehari. Not even half of what Faheem consume per day. Stok EBM yang dulunya bersusun kat peti rumah mama and rumah aku sendiri, dah mula berusik. Kat rumah mama memang dah kering. So, yang kat rumah aku la aku transport ke rumah mama. Little by little. From day to day, stok tak pernah bertambah dah. Yela, nak fulfill one day punye consumption pun tak dapat, mane dan nak buat stok. Kat rumah pun aku dah jarang buat tandem pumping. Tak sempat. Sebab frequent direct feed. Tak sempat nak capai pump. Anak teruna tu, anytime je die nak mengempeng.

Sekali pump kat ofis, dapatlah 2 oz. Everytime pump, seboleh mungkin aku cuba untuk tak mengeluh. Bila ingat hubby sentiasa ucap syukur despite of how much I get per day, aku pun meringankan diri untuk ucap syukur walau setitik pun hasil yang aku dapat. Berusaha untuk sentiasa berbaik sangka dengan Allah. Husnuzon...No matter how much I get, itu rezeki Faheem. Alhamdulillah, Allah masih kurniakan rezeki unutk Faheem.

Now Faheem dah 11 months. Aku harap aku dapat teruskan at least for another 1 month. Bagi genap setahun. Then baru aku consider untuk mix FM. Kalau tengok stok yang tinggal setakat ni, insyaAllah cukup kot for another 1 month.
Mama pun cakap nak kena start introduce FM kat Faheem. Takot die taknak FM je. Mama kata siang bagi lah FM. Balik kerja breastfeed la. Aku kecik-kecik dulu pun macam tu. Breastfeed sampai umur 3 tahun. Tapi mix la sebab mama kerja. Kat rumah pengasuh aku minum FM. Mama balik kerja, aku selak baju mama cari nenen. Hehe..

Bila asyik fikir pasal ni, ralat jugak aku. Tapi nak buat macam mana. 
Hubby cakap "Takpelah, awak dah buat yang terbaik. Faheem faham"
Hubby banyak support aku. Bila aku mengadu susu kurang, hubby kata "Jangan fikir sangat. InsyaAllah ada rezeki Faheem. Doa banyak-banyak".
Almost hari-hari bila fetch aku kat LRT, hubby akan tanya "Dapat berapa hari ni?". Walau berapa pun jawapan aku, sikit atau banyak, hubby akan jawab "Alhamdulillah"
Dan apa yang buat aku lebih terharu dengan hubby bila dia buat statement ni
 "Terima kasih sayang. Sebab jaga Faheem and breastfeed Faheem"..Seriously, aku terharu.

Back to the story...
Aku sangat-sangat bersyukur dengan takdir dan rezeki yang Allah kurniakan..
Walaupun aku mungkin tak dapat breastfeed Faheem sampai 2 tahun, but I will keep telling him that, no matter what, I love him so.

Kita merancang dan Allah juga merancang. Tapi perancangan Allah adalah yang sebaik-baik perancangan.
Syukur Alhamdulillah atas setiap rezeki kurniaan Allah.

2 comments:

  1. li, production bm aku pon semakin merundum...hari2 pon risau je. Niat mmg la nak sampai 2 tahun, kalo sampai setahun pon aku dah bersyukur sgt...3 bln lg nih, stok semakin kurang...dugaan2..

    ReplyDelete
  2. sobs...
    tulah..bila fkir sangat, jadi stress pulak..go with the flow je lah..redha dengan apa yg ada..

    ReplyDelete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015