Monday, October 8, 2012

1st Appointment at Hospital Ampang

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Due to the GDM, I was referred to Hospital Ampang.
So, here goes my 1st appointment at Hospital Ampang at 29 weeks of pregnancy.

Weight: 50.8 kg
Total weight gained within 29 weeks: 3.8 kg
BP: 110/70…memula nurse tu cakap BP low 83/70. Pastu die repeat balik. Tengok dia tulis dalam buku 100/70. Doc tulis dalam report 110/70.. Aku pun confuse yang mana satu..

Scan result:
BPD: 73mm 29 weeks
HC: 261mm 28 weeks
AC: 222mm 27 weeks
FL: 61mm 27 weeks
EFW: 1053g
Placenta location: AUS.
Baby presentation: Cephalic

Kalau tanya aku in detail ape result yang aku tulis tu, aku pun tak faham terms medical ni. Tapi yang aku tau, doc cakap air ketuban normal, uri kat atas. Saiz baby accordingly. Berat baby 1kg+. Alhamdulillah everything normal.

Looking at the BSP result, doc cakap under control. No need insulin. Just keep on diet control. Continue check-up kat KKIA macam biasa. Next appointment will be on 36th week unless BSP results appear to be abnormal or any other problems occur afterwards. Hopefully everything will be just fine.

Overall:
Aku rasa this time around my belly is a bit smaller as compared to last pregnancy. Dan juga kurang sakit-sakit pinggang or difficulties to sleep. Cumanya tak boleh baring on hard surface lame sangat. Time tu baru sakit pinggang. And of course kalau jalan lama-lama. That part, kalau time tak preggy pun memang aku akan sakit pinggang. Cramping pun baru sekali je aku rasa. Tapi si adik ni sama aktif je macam abang dia dulu. Suka sangat buat renang berirama dalam tummy Ummi dia ni. Time Ummi nak tidur tu lah dia aktif berjoget. As long as you are happy my dear. It’s fine with Ummi.

Hmm...tak perasan pun countdown tu dah tinggal 79 days. Kalau dulu almost everyday aku dok tengok countdown walaupun tau lambat lagi.
Ishh..Bukan tak excited nak tunggu kelahiran cahayamata kedua. Cuma bila dah 2nd time,  dah boleh jangka a few things. Takde lah asyik mengira waktu je. Huhu~

Semoga Allah mempermudahkan segala urusanku.


No comments:

Post a Comment



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015