Tuesday, July 16, 2013

Fasa Bertanya: Ni ape? Tu ape?

 

Syukur Alhamdulillah, Faheem adalah sangat petah bercakap. 
Adehh...Pitam ummi dengar Faheem berceloteh.

Ummi, ni ape?
Ummi, tu ape?
Kalau ummi buat tak layan, Faheem buat nada penegasan..
Ummmiiiii..
Kalau tulis memang takde nada..hehe..Tapi bile aku dengar Faheem panggil macam tu, alolo, manja sungguh bunyinye..
Sambil tu dia buat muka..

Meme sokmo suko wak muko abe ni..
Rasa nak gigit-gigit je bila die buat muke-muke comels...
Haihhhh..

***
Ade kurang dari 10 ketul biskut ikan (biskut kecik-kecik bentuk ikan yang selalu jual timbang kati tu..) dalam tupperware...
Faheem ambil satu persatu..
Ummi, ni ape?
Ikan
Ni ape? (ambil lagi satu ketul)
Fish
Ni ape? (seketul lagi)
Ikan emas
dan lagi...
dan lagi...
dan lagi...
Sampai habis semua biskut ikan tu.
Bukan habis makan. Habis diasingkan kat satu sudut tupperware tu.
Haihhh...pandai pulak awak asingkan ye..
Jenuh ummi fikir pelbagai jawapan. 

****

Ade 6 barang atas meja.
Ambil satu. Ni ape?
Sikat.
Sikat rambut Faheem. Letak.
Ambil yang lain. Ni ape? 
Minyak panas.
Minyak adik. Letak.
Ambil lagi satu. Ni ape?
Jam.
Jam abi. Letak.
Sampai habis 6 barang tu. Then Faheem ulang balik.
Pengsan ummi.

*****

Belum lagi part dia tanya, dia jawab sendiri.
Tu ape? Lori sampah..
Bukan..
Bukan lori sampah..lori pasir..
Ape tu? 

Ape tu?
Bas kolah...bas kolah ummi. bas kolah ummi jauh..kejar..kejar..
Adehh..pandai buat ayat ye..

Ummi masak...ummi masak ape?
Ni ape?
Keret. Ummi masak keret.
****** 

Faheem penghibur hati ummi.
Selalu buat ummi tersenyum.
Kadang-kadang buat ummi marah jugak.
Tapi pandai counterback balik.
Sampai ummi tak jadi nak marah..
Oh! Faheem..
Be a good boy, be a wise boy.

{  ^______^  }

No comments:

Post a Comment

Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015