Monday, July 15, 2013

Sesi Motivasi Ibu Bapa: Bahagia Mendidik, Mendidik Bahagia.


Ahad terakhir di bulan Syaaban, Alhamdulillah Allah izinkan aku menghadiri majlis ilmu yang sangat bermanfaat.
A few days earlier, my zawj bawak balik flyers pasal program ni.


Sesi Motivasi Ibu Bapa
Cara Mendidik Anak-Anak
Dr. Robiah K. Hamzah

Memang dekat sangat dengan rumah, rugi kalau tak pergi.
Dan lagi rugi kalau tak pergi sebab program ni percuma.

Tapi, on that day, my zawj ada program lain kat surau rumah.
Jadi, aku pergi seorang.
Anak-anak tinggal kat Ampang.


Subhanallah, such a great event. Banyak yang Dr. Robiah kongsikan. Penuh dengan gelak ketawa, sesekali termenung seketika, digesting the stories being shared, tak lupe jugak menjentik hati dan naluri keibuan sampai mengalir airmata. Terima kasih Dr atas ilmu yang sangat bermanfaat.
She's been standing throughout the session. Lagi senang dan dekat dengan audience katanya.

Bahagia mendidik, mendidik bahagia.
Tagline yang digunakan oleh Dr. Robiah.
Antara isi kandungan yang sempat aku capture...
Rasa bahagia menjadi suami/isteri, bahagia menjadi ibu/ayah, melahirkan rasa bahagia dalam membimbing anak-anak.
Anak photocopy ibu bapa 101%. Anak duta besar ibubapa, cerminan kepada sikap dan perilaku ibubapa.
Didik anak dengan hati, bukan dengan otak. Anak yang diperintah secara kasar, akan jadi degil, memberontak..Cari cara lembut untuk tegur anak. Tunjukkan cara yang betul.
Wujudkan sistem untuk melatih/mendidik anak.
Jangan mabuk cari kekayaan kerana harta tak boleh beli kebahagiaan.
Dr. bagi tips juga bagaimana nak handle anak-anak kecil yang dibawa ke kuliah. Almaklumlah, umur sebesar Faheem sangat excited kalau tengok ruang yang luas dan tangga. Memang boleh berlari berkejaran buat drama Hindustan dalam dewan..
Banyak lagi...tapi tak boleh nak recall...
Hampir 3 jam kuliah.
Tapi tak terasa pun lama.
Masha Allah. Betapa hebatnya beliau bercerita, berkongsi kisah sampai masa seolah terhenti.


Habis kuliah, confirm orang berebut-rebut nak salam and ambil gambar dengan Dr. Aku jadi tukang snap je sebab semua berebut.
Ditakdirkan Allah, ada rezeki aku bersalam & bergambar dengan Dr.
Itupun dah dekat luar masa aku tunggu my zawj dan Dr tunggu anak lelaki dia datang jemput..
Alhamdulillah.

***
Aku record sesi kuliah ni sebab tak sempat nak jot down & takut ter-miss important points.
Everytime dengar balik recording ni, mesti aku rasa macam nak balik peluk Faheem erat-erat.
Kenapa Faheem? Kenapa bukan Faqeeh?
Mestilah sebab Faheem yang banyak kali kena marah dengan aku.
Betapa tipisnya kesabaran aku.
Kerenah anak sekecil tu pun tak mampu nak sabar.
Maafkan ummi sayang.

Ya Allah, tingkatkanlah kesabaran ku Ya Allah, agar aku mampu mendidik anak-anak dengan hikmah, dengan kasih sayang dan kelembutan. Ameen Ya Rabb.

6 comments:

  1. bestnye!!! ibu bersemangat, anak2 hebat!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...Mudah2an, In shaa Allah...

      Delete
  2. wah bestnya..nanti sharelah tips nak handle anak-anak kecil yang dibawa ke kuliah...yek:-)

    ReplyDelete
  3. Ko yg x kecuit pon jd kecuit... Doakan aku...tak kecuit kat anak2 insyaallah...wwuuuaaa! T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah nas...ko akn jd mk yg x kecuit...doakn aku jgk ye nas..selalu sgt rase besalah ngn faheem sbb x cukup sabar...huhu...ni tulis ni pun da bergenang airmate..haihhh..

      Delete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015