Monday, September 23, 2013

Buku: Travelog Haji - Mengubah Sempadan Iman

 

Tengah mood Haji...hehe..Lama dah beli buku ni..Lama tersimpan dalam rak. Ni lah baru berkesempatan nak baca..Alang-alang tengah mood orang pergi Haji kan...
Bila pulak lah turn aku??
Ya Allah jemputlah kami ke rumahMu Ya Allah...


Perasaan aku masa baca buku ni bercampur baur. Tak pasti apa perasaannya, tapi terasa debar dan getar..Sesekali airmata murah mengalir. Bukan ada kisah sedih pun. Tapi ada sesuatu menyentuh hati.
Allahuakbar..

Buku ni worth to read. Ia bukanlah buku panduan mengerjakan ibadat haji. Tapi catatan perjalanan seorang insan yang dijemput, dipanggil bertamu ke rumah Allah. Penceritaan yang luhur, lahir dari hati...Ya Allah..sangat terkesan di hati. Semoga Allah melimpahkan rahmat buat penulis.


Penggayaan bahasa yang sangat mudah difahami.
Membaca pengalaman haji dari sudut pandang seorang yang biasa-biasa.
Maksud aku biasa-biasa dalam ilmu agama.
Kalau dipandang pada tingginya ilmu seorang Prof. seperti penulis, maknanya ketinggian ilmu dalam bidang kemahiran beliau, memang tak boleh lawan lah kan.
Cerita bagaimana penulis terpanggil untuk menunaikan haji, kisah-kisah latarbelakang kehidupan penulis sebelumnya, peristiwa-peristiwa dan pengalaman penulis sepanjang menjadi tetamu Allah, Masha Allah, kagum aku..


Bagaimana penulis menggunakan ketajaman akal kurniaan Allah untuk memerhati, mengamati dan mengkaji setiap rukun haji serta setiap situasi, Subhanallah...
Bacalah, baru kalian akan faham apa yang aku rasa.

Ya Allah, kirimkanlah jemputan buat kami..Panggillah kami menjadi tetamuMu yang istimewa..

1 comment:

  1. Tengok buku teringat arwah mak ade buku ni..tak sempat die ke sana.. :(

    ReplyDelete

Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015