Thursday, September 26, 2013

Menahan Diri Dari Meluahkan/Menyatakan Apa Yang Terpendam Dalam Hati Memang Sukar...


Panjangnye tajuk...
Tapi itulah perasaan aku..

Kalau marah, tapi tak boleh nak marah...
Kalau geram, tapi tak boleh nak luah...
Kalau bengang, tapi taknak timbulkan kekecohan..

Kadang-kadang, kau rasa kau nak sangat cakap benda tu..Tapi benda tu either akan membuka aib orang, atau menimbulkan salah faham....jadi kau macam berbelah bahagi nak luahkan..

Kau fikir...dan fikir...dan fikir...
Desakan hati ni melonjak-lonjak nak hamburkan segala rasa...
Tapi, akal yang waras sedang cuba mengimbanginya...
Berulang kali kau fikir...
Perlu ke diluahkan? Wajar ke?
Ibarat berperang dengan perasaan..
Berperang dengan syaitan jugak yang sedang cuba mencucuk jarum..
Allahuakbar...

Astaghfirullah...Astaghfirullah..Astighfirullah..

Dengan beristighfar je mampu mencegah aku dari meluahkan segalanya..
Some things are better to be kept and buried deep down inside..
Bukankah lebih baik berdiam dari berkata yang menyakitkan?
Mendidik diri untuk sabar..
Bersabarlah wahai hati..
Semoga Allah mengampunkan dosa-dosaku..

4 comments:

  1. Aku selalu tak berjaya tak ngadu li..huhu.. Lepas je ngadu tu, macam satu beban batu yang berat atas dada ni hilang.. Syaitan punye kejekan? bagi kita cite aib orang... Wuaaaa!!! T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tahap berperang jiwa raga..huhu..bkn sekejap...lameeeee..hr ni lupe, esok teringat balik...luse ingat lagi...tbe2 lepas seminggu tahan, boleh pulak ter-ringan mulut pergi cerita jugak...arggghhhhh...

      Delete
  2. mengadu kat Allah jela waktu solat.insyaAllah rahsia kita tersimpan dan dapat penyelesaian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...cuma kdg2 fitrah manusia, nak mengadu kat manusia juga walau tahu org lain pun bkn boleh tolong sgt pun. either tolong dengar je, or tolong tambah lagi garam perisa..tskk...tskkk..

      Delete

Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015