Wednesday, December 4, 2013

Tandem Nursing


Masa aku positif pregnant Faqeeh, I have this thought of tandem nursing both my children.
Hati ni memang mengharap dapat continue breastfeed Faheem and bila adik dah lahir, tandem nursing them both.
Bila production susu start merudum in the second month of pregnancy dan totally gone case masa Faheem almost 12 months, the image of me tandem nursing both my kids seems blurry..
Still, aku harap one day I could feed them both lepas dah bersalin nanti.

Lepas bersalin Faqeeh, Faheem tengok aku breastfeed Faqeeh, and he seem like nak jugak. But bila aku try to feed him, dia gelak-gelak and cakap that's adik punya nenen. Kadang tu dia dah nganga pun mulut and sua kat nenen. Tapi bila dia tutup mulut, dia buat macam nak muntah. 
So, aku rasa there's no where aku dapat tandem. Takpelah.

Nak feed Faheem dengan EBM balik pun, agak sukar. He knows the taste, the smell.
Kalau bagi EBM je, memang dia tolak. 'Cucu' adik katanya.
Kalau campur dengan formula milk, kena make sure rasa EBM tu tak obvious. Kadang tu kalau EBM terlebih, bau je pun dia dah tau tu EBM. And he refuse to drink.

Faheem turns 2, and I say, takpelah. Since Faheem pun reject EBM and breastfeed, aku akur.
Feeding him with breastmilk for 11 months plus is already an achievement for me.
That's what Allah have planned for me, and I have nothing to regret.
In fact, I am all happy that he grew up healthily and happily.

These few months, Faheem tibe-tibe ok pulak minum EBM.
Purely EBM. Tak campur pun Formula.
Since he rejected last time and that he have turns 2, I didn't make any other effort or attempt to feed him with EBM in any condition.
Tapi now, bila adik tak habis minum susu, usually time aku dah balik kerja, Faheem yang akan habiskan susu adik.
Mula-mula tu aku acah je. Nak acah Faqeeh sebenarnya.
Puas paksa dia habiskan susu. Banyak lagi. Tok Ayah baru je panaskan susu tu.. Tapi dia tahu Ummi dah balik, no way dia nak minum botol.
Aku cakap kat Faqeeh..."Nanti abang habiskan susu dia...."
Faheem dengar, pandang aku sengih-sengih...cepat-cepat dia datang capai botol susu adik and habiskan.
Adik Faqeeh buat dek je..Sebab dia tau ade original nenen..

"Eh...Faheem minum ape tu?"
"Susu lah..."
"Susu siapa Faheem minum tu?"
"Susu adik Faqeeh la. Nenen ummi.."
"Sedap ke?"
"Sedaplah..." sengih..

Dan seterusnya, kalau susu adik tak habis, abang lah tukang licinkan even if dia baru lepas minum formula pun..

That's about EBM.
Pastu, pasal nursing pulak. Aku rasa baru sangat je ni. Dalam these couple of weeks je.
Aku tengah breastfeed Faqeeh. Pastu Faheem dok main agah-agah adik. Dia cakap adik taknak nenen.
Adik pulak, pantang abang agah, tinggal je nenen. Terus nak main dengan abang.
Bila adik dah bangun, abang cepat-cepat datang kat aku.
"Nak nenen..."
I thought dia just main-main macam selalu. Sua mulut je tapi ternganga camtu je, tak isap pun..
"Nak nenen macam adik..."
"Ok..meh.."
Faheem baring kat riba, gelak-gelak, sengih-sengih..Tiba-tiba dia hisap..2, 3 kali, dia stop gelak-gelak, then suck lagi..Bila maktok datang, dia malu, cepat-cepat dia bangun...

Beberapa hari lepas tu dia mintak lagi.

Semalam, masa aku tengah feed Faqeeh, dia cakap nak jugak. Sebab adik pun tengah ngamuk lapar and ngantuk, takkan nak stop adik kan. Sudahnya, tandem la.
Adik pandang slek je kat abang. "Eh..pehal lak ade saing ni?" Dalam hati die agaknya..
Pastu, sambil nenen sambil bergelak dua beradik..Sengih-sengih nenen..
Geli hati betul tengok pe'el dua-dua.

Tapi takdenye duduk sopan macam kat bawah ni..

Kalau nak duduk elok-elok takpe jugak..Si abang ni, berpusing-pusing tak tahu nak duduk posisi macam mana. Yang adik malas nak layan dah. Abang buat lah macam mana pun, adik lapar..Steady je dia menyusu walau abang tengah tunggang terbalik adjust posisi. Bila aku betulkan, dia cakap taknak, bukan macam ni. Nak macam adik. Dah buat macam adik, bukan jugak. Sekali dia nak baring kaki ke arah aku, nak menyusu macam mana tu bang?? Pandai pulak dia cakap, "eh jauh pulak"..Alahai..gelak je ummi awak ni..

Camni dah aku rase..Terpusing-pusing. Adik maintain je...hahahaha..Nak gelak guling-guling pun ade jugak aku rase..

Even tak lah lama mana, nak adjust posisi abang je lama kemain, tapi at last, Alhamdulillah, dapat jugak aku rasa pengalaman tandem nursing both my sons. Dah nak masuk2 tahun setengah dah Faheem, baru teringin ke?? Ummi tak kisah je bang..Asalkan awak tak gigit. Gigi awak tu dah penuh berbaris. Risau pulak ummi tengok..


1 comment:

  1. Hello,

    I recently created an infographic on behalf of the brand Gaviscon that gives useful information to future moms about How to fight gastro-esophageal reflux and heartburn in pregnancy / Bagaimana menangani gastro-exophageal reflux dan pedih-ulu hati semasa mengandung.

    As you yourself were pregnant not so long ago, I thought that you may be interested in sharing this content with your readers, whether they are pregnant or soon to be pregnant.

    You can contact me on laura@lionandlion.com if you want to see the infographic.

    Also, please note that:
    - This is not an advertising campaign (no payment involved). The purpose here is to share information with whoever is interested in it.

    I'm looking forward to hearing from you.
    Best regards,
    Laura

    ReplyDelete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015