Thursday, May 22, 2014

3 Days in Langkawi.....Alone =_='


I'm back in KL.
Feel great to be back at home. Alhamdulillah..
Feel really great when my homecoming is greeted with a happy smiling faces of all my beloved ones, hugs & kisses and tonnes of questions from my little sweethearts.

Well, I was in Langkawi for the last 3 days.
Yes, I'm all alone. 

I didn't make any hotel reservation prior to my visit as I wanted to find the nearest hotel to the site.
Walk-in je. Itupun around 4.30 to 5.00p.m baru gerak dari site untuk cari hotel ditemani adik kerani yang comel lagi baik hati.

Since I'm all alone, tak payah nak demand mahal-mahal, tak yah nak follow sangat had kelayakan, jadi cari hotel bajet sudah..Nak stay pun untuk tidur je since I will be at site whole day long. As long as boleh tidur dengan agak selesa dan berehat-rehat menghilangkan lelah seharian berjemur bawah terik mentari.

Jadi, walk-in ke Azio Hotel di Jalan Pandak Mayah 7.
Dalam Pekan Kuah je ni.
Rate as low as Rm85 if I'm not mistaken.

The entrance.

There's actually Azio Emporium kat belah bawah, and Azio Hotel on the upper floor. Sebab tu masuk je entrance terus kena mendaki anak tangga.

My room. Benda merah yang ada no.166 tu akan on when the room in empty.
Yang Putih belah bawahnya tu, selain dari door bell, ada indicator "Don't disturb" dan "Make up the room". 

 Once you enter the room, macam biasalah slot in the card for power supply. Bila kita slot the card, lampu merah kat luar tadi tu akan padam. The first two switches next to the card slot tu was remarked "Don't Disturb" and "Make up the room".  If you don't want to be disturbed, just turn on the switch, nanti indicator "Don't disturb" kat luar tadi tu akan menyala lampu merah.

Masuk-masuk je bilik, terus jumpa kettle & mugs..Macam, erkkk...mengapakah di sini? 

View dari pintu masuk, the king size bed with simple deco.

View menghadap pintu pulak, see the glassy toilet?? Muahahaha..
Mujur aku travel seorang. Kalau berteman dan bajet nak saving sangat kongsi sebilik, tersiput kau nak mandi dan membuang..
Kalau datang dengan husband lain cerita. Takde curtain pun takpe..Opppsss.

Yang ini belakang pintu. The mirror dan tempat menggantung. No cupboard. 
Wasn't a big deal for me yang datang just for work purpose and stayed only for sleep. Plus that I'm alone, it's ok for me..

 Tanda arah kiblat yang comel.

Aircond controller...Puas ku mencari remote. Tepek kat dinding je rupanya.
Ada mounted lcd tv juga tapi tiada dalam gambar.

Meh jengah masuk toilet pulak...

The sink, mirror & hair dryer.
Hah, yang panel bawah hair dryer tu boleh nampak bayang kettle dan cawan di luar. Aku pun tak faham ape motif dia buat macam tu...Nak suruh main intai-intai ke ape? Padahal toilet tu pun dah berdinding kaca. hahahaha.

The shower & toilet seat.
Agak berdaki sikit..huhu~

View dari tingkap bilik. Ada deretan kedai jual baju dan cenderahati kat depan hotel.
Bangunan bercat bendera Malaysia tu, Langkawi Baron Hotel. The other one is My Hotel kalau tak silap.

Travelling alone, bila bab nak berjalan dan makan, rasa macam pathetic kot.
Jalan sorang-sorang.
Makan sorang-sorang.
Lunch takpela lagi sebab kat site, join makan dengan rakan sejawat & kontraktor.
Bila part makan petang a.k.a makan malam, berkira-kira jugak aku. Mujur kedai makan dekat. Itupun berfikir nak tapau ke, makan situ je. Last sekali makan situ je.
The first day, sebaik check in, aku siap-siap segarkan badan & solat dulu. Then decide untuk turun cari makan awal, I mean sebelum gelap. Tak berani pulak nak jalan cari makan sorang-sorang dalam gelap malam.
Around 6.30pm aku turun cari makan. Ada deretan stall nearby, di seberang jalan.

View dari gerai makan. Tu dia hotel nun di seberang jalan, di balik pokok besar.

Membaham nasi goreng paprik dan laici kang seorang diri.
Total: RM 8.00.

The next day, aku balik lewat sikit dari site. Mujur aku dah siap-siap solat jamak taqdim. Petang tu aku decide nak walk around tengok kedai apa yang ada.
Kedai coklat dan mangkuk periuk la yang banyaknya.
Dekat je rupanya hotel dengan kedai Haji Ismail Group. Sempatlah aku memborong coklat untuk kesayangn kat rumah nun.

Puas memborong, nak isi perut pulak. Kali ni decide nak makan dekat Bamboo Town Restaurant.
Pun dekat sangat dengan hotel. Kalau tengok gambar kat atas yang view dari tingkap hotel, restoren ni sebenarnya terlindung di balik deretan gerai yang jual baju dan cenderahati tu. 

Makan seorang diri sebanyak ni. Kau mampu? Ni selalunya boleh 2 orang makan ni. Tapi aku makan habis. huhuhu..Seharian di site bawah terik mentari menjadikan aku pelahap pelapar. Serius aku lapar gila..
Tomyam tu mangkuk besar. Tomyam memang super sedap. Puas aku hirup kuah tomyam yang sedap tu, tapi macam tak surut-surut je. Sotong celup tepung pun rangup-rangup. 
Total: RM23.20.
T_______T

Meja sebelah aku ada tiga orang mamat. Aku agak mesti mereka kutuk aku, perempuan ni lahap betul, banyaknye makan, bla bla bla...(Aku reka je ayat tu)..Tapi dah kau orang dok tertoleh-toleh tengok aku yang makan dengan penuh kelaparan tu apehal? Huhu..

Third day, sebelum nak ke site aku dah check-out siap-siap. Malas aku nak berkejar balik hotel sebelum berkejar ke airport. Siap-siap kerja kat site, terus cabut pergi airport, tak payah pening-pening dah.

Selama 3 hari tu, yang tukang hantar dan jemput aku kat pergi balik hotel dan site adalah cik adik kerani yang comel. Terima kasih adik Seha.

Apa aku dapat 3 hari kat sana?
Kulit terbakar, merah menyala macam udang salai, berkilat-kilat..
**Pasrah**
Nak tepek gambar selfie pun aku tak lalu.
Kata pak long operator kren, "Kak long datang muka cantik, balik dah rupe indon..."
Pfffttttt...

Tapikan, walaupun kulit muka aku rentung terbakar, tapi kulit aku tak kering dan menggelupas tau. Dia masih lagi rasa macam gebu-gebu, anjal..Cehhh..Puji diri sendiri..Tapi serius, kulit aku jadi tanned macam mat salleh kononnya (blueekkkkk) tapi lansung takde sikit pun menggelupas. Rasa moist-moist je jugak..
Mungkin kesan consume ephyra yang aku tetap usung teman aku yang berkelana seorang diri macam aku cerita kat previous entry.Hihi..
Syukur Alhamdulillah...At least takdelah stress sangat aku fikir solution nak elokkan balik kulit muka yang rentung. Cuma tinggal misi untuk mencerahkan balik kulit muka ni je. Mungkin patut tunggu sampai projek ni settle..
 =_='

No comments:

Post a Comment



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015