Monday, April 18, 2016

Kitchen Extension Project #2 - Handling Things While Zawji Not Around


Zawji was away from 19th March till 2nd April. 2 weeks oiii..
2 looooong weeks to me.
Masa zawji cakap kena fly ke Myanmar for 2 weeks, serabut otak aku.
Sebab banyak sangat benda tengah on going. Mau aku tak serabut..
Zawji try jugak mintak excuse dari bos dia, tapi tak dapat for certain reason.
Takpelah. Adalah hikmahnya tu.

While zawji was away, aku stay rumah Mama.
Ade a few pesanan zawji pada aku...Tengok-tengokkan progress rumah, bayar duit tukang, bayar gaji cikgu and few others.

Tentang rumah..
Semput jugak aku nak handle.
Thanks to Mama sebab banyak sangat tolong aku. Dari tolong hantarkan anak-anak aku ke sekolah, tolong jemput lagi, tolong teman aku tengokkan rumah, tolong bersabar dengan macam-macam kerenah aku dan anak-anak, tolong redha rumah jadi stor sebab aku tumpang barang-barang kotak besar gedabak kat rumah mama. Banyaklah weh. Baaaanyak sangat.

Pesan zawji, kalau boleh pergi tengok setiap hari.
Hurmm..Tak sempat. Memang tak dapat nak tengok setiap hari.
Pagi, manage anak-anak, urus anak-anak pergi sekolah.
2 minggu punch card aku merah je.
Petang, balik kerja lambat, or cuaca tak mengizinkan. Hujan.
Memang tak singgah lah.
Kalau nak singgah, buat arrangement dengan mama, 
Sebab tak berani nak singgah seorang diri.
Paling tidak pun, weekend. Heret mama ayah, atau adik lelaki yang seorang.
So, adalah 4-5 kali aku singgah tengok progress rumah.

Then, tukang salah beli tile, walaupun setelah aku remind dia ikut code yang aku bagi, pergi kedai yang sama aku pergi.
Dia pergi kedai lain, beli tile tak ikut code. Totally different.
Masa aku datang, dia dah pasang dah tile dinding toilet. And it is a wrong code of tile.
Tile lantai dapur pun salah.
Berasap jugak aku.
Malas nak cerita detail. But at the end, aku pergi beli tile sendiri. Alone.
Order hari khamis, suruh deliver hari Sabtu.
Malam khamis tu jugak aku notice aku buat silap.
Aku salah kira tile. Terlebih order. Macam nak nangis aku.
Dengan period pain masa tu. Dengan sakit kepala.
Mesej zawji explain everything, zawji suruh aku rest.
Terus aku naik tidur awal. 
Serius serabut.

The next day call balik kedai tile, inform nak reduce order.
Alhamdulillah (atas bantuan Allah), dia nak layan, bagi reduce order and refund.
Overall, progress kerja agak slow. Bukan agak slow, memang slow..











Siap ada sekali tu, tukang tu kata pekerja lari. Dia tak bayar gaji lah kot.
Adoiii lah..

Sepanjang zawji takde tu, aku lah tukang decide cat warna apa, corak grill macam mana, grill warna apa..Jai posmen, sampaikan pesanan-pesanan zawji kat tukang tu. Nak kena explain betul-betul, sketch siap bagai.

Itupun, ada salah jugak.
Nangis lah.

Two weeks zawji were away, aku macam zombie. Memang rasa sleepless, restless.
Muka sebijik panda. Huhu..
Bertabahlah.

Zawji dah balik pun, rumah tak siap lagi T____T
Nomad lah kami.

No comments:

Post a Comment



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015