Tuesday, September 6, 2016

Pizza In The House

Since dah ada oven yang diidamkan sejak sekian lama, ia harus dimanfaatkan sebaik mungkin.
Banyak sebenarnya projek yang cuba untuk dijayakan. Tapi selalu  bergelut dengan M. Ahaha.
Don't find excuses ily.

Weekend, my first trial of baking pizza. Tapi..... base pakai frozen roti paratha. huhu..Since roti paratha tu nipis, jadi lembik-lembik lah. haha..
Buat dua ketul. Alhamdulillah licin. Faheem kata, taknak beli pizza dah. Nak pizza ummi masak je. Auuwww..


Last night. Faqeeh request pizza lagi. Aduhai anak. Mujur weekend hari tu sempat pergi beli instant pizza crust di Bagus Bakery. Mem-pizza lagilah nampaknya..

Pizza sauce, aku tumis dulu macam nak buat pasta goreng. Chopped holland onion, chilli paste, minced meat, blackpepper, oregano, tomato puree, chilli sauce, sprinkle some salt.


Susun/tabur toppings ala-ala main game Pizza Frenzy zaman kanak-kanak riang dulu..hahaha..

Baking time. Pakai loyang je. Ada pizza stone tapi tak reti guna. Nanti aku explore further.

Aku tak reti sangat pakai oven. Ni memang totally trial and error. I bake at 180 degree for 20 minutes. Risau gila tak menjadi..
Bila keluarkan dan potong, the crust to macam keras sangat. Aku dah frust sikit. 
Tapi bila makan, that cruchy crust turns out to be ok. Macam biskut. Rangup. Yay. Lompat bintang. Alhamdulillah...


So, maybe aku boleh cuba pelbagaikan the toppings. InsyaAllah..
For the moment kita pakai instant crust dulu. Nanti kita update to homemade crust pulak, hopefully..

Salmon Pizza, anyone?


No comments:

Post a Comment



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015