Saturday, February 24, 2024

Al-Fatihah Buat Ayah

Bismillahirrahmanirrahim..

Telah kembali ke rahmatullah, ayahanda saya, Samsudin bin Yusoff pada tanggal 21 Feb 2024 (Rabu), 6.49 pg di Hospital Ampang.

Innalillahi wainna ilaihi rajiun.

Allahummaghfirlahu warhamhu waafihi wa'fuanhu..

Ummi tak jumpa kata².. I was there with ayah. 2 malam ummi teman ayah, duduk di sisi ayah. I was afraid to fall asleep.. Tapi terlelap juga seketika. Tidur² ayam saja.


Sebelum subuh, dalam pukul 6, ayah masih 'ada', i can still hear him breathing. Ummi pergi surau sekejap di aras yang sama. Nak solat subuh dan baring sekejap nak luruskan urat. On the way balik ke wad, ummi singgah toilet. Ummi dengar bunyi phone vibrate. Tapi tak sempat angkat. Bila ummi check hp, ada 2 missed call dari adik ummi, bangcik. Terus hati ummi tak sedap. Tak pernah bangcik call ummi awal² pagi.. Ummi terus call bangcik, sambil kaki melangkah menuju ke katil ayah. 

"Kak lang, kau kat mana?"

"Orang kat hospital lah.."

"Hospital call tadi, kata ayah dah takde. Tapi takde orang.."

"Allahuakbar.. Orang pergi surau tadi solat subuh 😭😭😭 Ni baru nak pegi kat ayah balik 😭😭😭".

Luluh rasa hati, lembik rasa kaki, tapi ummi percepatkan langkah, dalam hati berharap, ia tak mungkin.. Sampai ke bilik wad, katil ayah dah ditutupi langsir. Ada nurse di dalam, ummi selak sedikit, nurse kata, tunggu sebentar, meraka nak bersihkan ayah..

Ayahhhhh 😭😭 Maafkan kita ayah.. Rasa tak cukup khidmat kita buat ayah. Ampunkan kita.. Tapi kita bersyukur pada Allah sebab gerakkan hati kita untuk bermalam dan jaga ayah despite of macam² dalam kepala kita tentang kerja, anak² dll,  kita bersyukur udin izinkan kita teman dan jaga ayah. Syukur alhamdulillah Allah izinkan kita berkhidmat buat ayah di penghujung nyawa ayah. Anak-anak dan menantu lain pun banyak khidmat mereka sepanjang hayat ayah. Ampunkan kami ayah, andai khidmat kami tak seberapa. Kami tahu dan sedar, khidmat kami, takkan mampu menandingi jasa, usaha dan pengorbanan ayah membesarkan kami. 

 

Alhamdulillah, kami cuba sehabis baik kami untuk urus dan selesaikan perjalanan terakhir ayah sebaik mungkin. Syukur urusan ayah Allah permudahkan semuanya. Dari saat ayah menghembuskan nafas terakhir, walau kita tiada di sisi ayah, kita tahu ayah pergi dengan tenang dan lembut. Jiran² katil ayah di wad pun baik2 semuanya. Mereka khabarkan pada kita bagaimana ayah pergi dengan perlahan dan tenang. 

Anak menantu dan cucu² mandi dan kafankan jenazah ayah. Kami solat jenazah buat ayah, diimamkan oleh anak ayah sendiri, bangcik, sebagai tanda penghormatan kami buat ayah. Ramai yang hadir menunaikan solat jenazah untuk ayah, Allahuakbar. Kami iring ayah ke pusara, anak² &?menantu² ayah sendiri uruskan urusan pengebumian ayah hingga ke liang lahad. Tenanglah bersemadi ayah.

Alhamdulillah jenazah ayah selamat disemadikan selepas Zohor di Tanah Perkuburan Ukay Perdana.

Semoga Allah mengampunkan dosa2 ayah, mengasihani dan merahmati ayah, semoga dilapangkan dan diterangkan kubur ayah, dijauhkan dari seksa kubur dan azab api neraka serta ditempatkan bersama para solihin. 

Semoga kita dikumpulkan kembali bersama2 di syurga kelak.



Syukur Allah hadirkan ramai insan yang baik², yang mempermudahkan urusan ayah dari mula masuk wad, sehingga sesudah dikebumikan. Syukur alhamdulillah. Syukran ya Allah. 



4 comments:

  1. Salam takziah buat Ily sekeluarga. Doa akk agar ayahanda ditempatkan di kalangan para solihin aamiin 🤲
    Be strong dear.

    ReplyDelete
  2. إنا لله وإنا إليه راجعون
    Moga Allah mengampuni dan merahmati roh ayahanda Ily.

    Takziah buat Ily sekeluarga ya.

    ReplyDelete
  3. Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un... Salam takziah buat puan sekeluarga. Saya kehilangan ayah pada Sep 2023. Rasa macam baru je ayah pergi.

    Semoga arwah ayahanda ditempatkan bersama dengan orang-orang yang beriman.

    ReplyDelete
  4. إنالله وإنآاليه راجعون

    ‎اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ

    " Ya Allah, ampunilah dosanya, berilah rahmat Mu ke atasnya, sejahtera dan maafkanlah dia " ..

    ‎أمين يا رب العالمين

    Salam takziah, Ily.

    ReplyDelete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015