Monday, July 1, 2024

BacaBuku: Terusir oleh HAMKA

Buku #4/2024

Masa beli buku Noktah Terjahit dari Jejak Tarbiah, ummi beli sekali buku karya HAMKA ni. 

Terusir


Ada beberapa buku HAMKA yang memang dah lama dalam shopping cart ummi, tapi belum ter-check out lagi.. huhu . So, ini buku pertama karya HAMKA yang ummi beli dan baca. Bila baca buku beliau, ingatan ummi auto terbang ke Muzium Rumah Kelahiran Buya Hamka, Tasik Maninjau, Sumatera Barat yang pernah ummi lawati beberapa tahun lalu..Tahun 2015 kalau tak silap ummi..hihi..

Masa nak beli buku ni, baca² review, ramai kata buku ni buku airmata. Tengok cover nampak biasa je kan.. Betullah, don't judge a book by its cover..

Terusir, cerita tentang perjalanan hidup Mariah.. Bab pertama dah sedihhhh 😭😭😭. Dimulakan dengan warkah dari Mariah buat suaminya, setelah beberapa purnama dia dihalau keluar dari rumah di waktu malam oleh suaminya dan dihalang untuk mencium malah melihat anaknya yang masih kecil. Rumahtangga Mariah dan Azhar yang rukun dan bahagia, menjadi hancur akibat fitnah dan sikap terburu² suami yang terhasut fitnah dan menghukum tanpa soal selidik. Ternyata, itu bukan surat dari Mariah yang pertama. Bahkan, itulah surat terakhir dari Mariah setelah surat² kirimannnya sebelum ni tiada jawapan balas dari suaminya, Azhar. Malah ada yang dikembalikan semula kepadanya.

Dari situ bermula titik tolak kehidupan yang penuh kehinaan buat Mariah. Namun tidak sekali² Mariah melupakan anaknya. Walau hidupnya penuh noda, pernah juga dia terfikir untuk membunuh diri, namun dia tetap berharap dapat mengucup kening anaknya yang ditinggalkan sewaktu masih kecil. 

Serius, memang buku airmata.. Dah lah baca dalam LRT, sekejap² kesat air mata..  huhu.. Ending pun, dengan hidung² ummi pun dah berair . 

Buku ni nipis je.. Dalam 130 m/s.. Tapi memang berbekas betul di hati . 


No comments:

Post a Comment



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015