Wednesday, June 5, 2013

Abang Faheem..


Eversince I got to know that I am pregnant again, aku & my zawj dah start biasakan panggil Faheem abang. I keep on teeling him that there is baby inside my tummy. Whenever possible, I will try to relate him with the baby inside. I told him that he used to be in my tummy also. I ask him to talk/interact with little baby in belly, kiss the belly..Later on, he knows by himself. He keep on kissing my belly saying "bb...bb..."

Once adik dah selamat dilahirkan, he only got a few hours to see adik before adik kena tahan ward seminggu due to G6PD. Sama kes la macam dia dulu. Itupun my zawj buat-buat lengah discharge dari postnatal ward. Bagi masa lama sikit untuk Faheem jumpa adik dan juga untuk aku layan Faheem..

His first impression jumpa adik, macam terkedu sikit. Blur lagi..
Tapi bila suruh kiss adik, dia kiss..Pastu dia leka main. Walk here and there. Sebab ramai orang lagipun..Memang seronok la dia main..
Aku agak, dia masih ingat baby dalam perut. Sebab dia masih raba perut aku saying "bb...bb..." sambil senyum manis..Bab senyum tu, ummi memang cair..

Bila adik dah discharge, Faheem takdelah cemburu dengan adik. Cuma he needs some time to adapt, having another little guy in the house. At times dia still cakap bb dalam belly. Tapi aku constantly tries to introduce adik to him, telling him that baby has come out from belly, this is his adik, he need to be nice to adik, sayang adik etc.
Most of the times, dia ok je. Main macam biasa. Kadang-kadang datang jenguk adik, kiss adik. Kadang-kadang dia tunjukkan kasih sayang cara dia, which I have to be alert and pay attention to what he is trying to do. I notice that dia nak ajak adik main-main. Dia angkat  tangan adik, usik kaki adik. Tapi bila adik tak bagi respond, dia macam geram. Then dia akan bertindak sedikit kasar..Tepuk perut adik, tepuk kepala adik.. End up aku tak dapat control myself and marah dia..Pity Faheem..He really need some good time to digest all this things..Ummi pun sama...

Those early days, memang much of my time dengan Faqeeh. Since masa pantang duduk rumah Mama, so I sort of biarkan Faheem main macam biasa. And for him, agaknya bila tengok ummi asyik berkepit dengan adik, dia jadi macam cranky sikit. Dengan aku memang nak mengamuk je. Sikit-sikit cari Abi..Tapi it's quite a relief for me at that moment. Sebab nak menjaga newbie, dan diri sendiri yang belum berapa nak kuat sangat plus my masters dissertation lagi. Macam lepas tangan jugaklah aku. Kesian Faheem.Kadang-kadang dia nak suruh aku dukung, mandikan dia..Ummi ni baru je lg bersalin, camne lah nak dukung awak yang seberat sekampit beras..Kadang-kadang dukung je jugak..Membebel la mak aku takut bentan ke ape..huhu..

Bila dah balik rumah sendiri lepas pantang, aku sedikit macam monster. Huhu...Masa ni aku pening sikit nak sort things out. Nak buat kerja pun serba tak kena. Tambahan pulak masa ni both of them kurang sihat. Faheem demam dengan blockage dalam telinga, Faqeeh batuk-batuk. Faheem sangat cranky, probably sebab tak selesa dengan telinga dia. But Alhamdulillah adik macam memahami, he give in to abang. Let abang gets all the attention. Masa ni jugak aku insist kat my zawj nak beli baby cot. Yeah...we don't have one. Memang masa Faheem dulu takde baby cot pun. Reason why I insist for baby cot? Aku tak boleh nak biarkan Faheem dan Faqeeh berdua kat living while aku memasak kat dapur. Bila aku letak Faqeeh atas sofa, Faheem main panjat-panjat kat sofa and tarik cushion sofa. Bila aku letak Faqeeh atas toto atas lantai, dia almost 'kuda'kan adik..Dia tengok adik tidur meniarap, terus dia nak duduk atas adik macam dia selalu buat dekat Pokcik..Memang aku berlari ke depan angkat Faheem, put him aside, dukung adik, marah Faheem macam halilintar, berjurai airmata..Aku rasa dia belum duduk pun atas adik lagi sebab adik tak nangis pun. Elok je tidur. Cuma aku yang kurang waras masa tu terus burst dekat Faheem. Dan.....dia merajuk dengan aku. Bila aku panggil dia nak pujuk balik, dia toleh kat aku dengan jelingan. Aku nangis lagi. Letak adik, pergi kat Faheem, hugs him.. Ummi sayang sangat Faheem. I didn't mean to scold you like that. But you cannot do such thing to adik. Adik kecil lagi..
At times, aku sendiri yang emosi bila rasa aku tak dapat nak pay attention to both. Rasa macam I have failed being a mother of two.
My solution for not letting such thing to ever happen again, bila aku buat kerja kat dapur, either aku angkut Faqeeh sekali, put him on the washing machine ataupun aku tinggal Faqeeh kat depan, bawak Faheem masuk dapur dan tahan sabar dengan kerenah dia yang tengah rajin nak explore semua benda.

Now that Faqeeh is already 5 months young. I notice a lot of changes in Faheem. He have started to play the brotherly role.
Kalau adik nangis masa aku tengah sibuk dekat dapur, dia pergi dekat adik, tepuk-tepuk adik saying "Jap...jap...don't kai..."
Jap..jap tu sebab aku dok la cakap kejap ye Faqeeh..Ummi tengah masak..haha..
Kalau adik jeluak/muak/dugal/muntah, dia akan cakap "adik muntah.." Then dia tolong ambil kain nak lap muntah adik..
Dia suka agah adik, buat adik ketawa...Bila adik seronok, gelak sakan, dia makin excited "Adik gelak gelak"..
Kadang bila dia tengah syok berlari keliling rumah, suddenly dia duduk tepi adik, kiss adik, panggil-panggil adik..Adik pulak suka abang layan dia, mengekek gelak...
Now that adik dah start nak merangkak, adik have made a few attempts, dan selalu jugak tersembam lalu menangis. Abang tepuk-tepuk lantai cakap "Ehhh..babab..babab.."..Marah kat lantai kisahnya sebab buat adik menangis..huhu~

Faheem sayang sangat kat adik. Dia marah kalau orang ambil/dukung adik. Mengamuk, menangis jerit-jerit.. Garang dia ni..Dia boleh jerit kat orang yang ambil adik dia sambil buat muka bengis..Pastu mula la tarik tangan ummi suruh ambil adik.. "amek adik...amek adik"..

Lately dia suka sangat ikut gaya adik.
Adik baring, tangan masuk mulut. Faheem pun baring sebelah adik, tangan masuk mulut.
Adik isap ibu jari kaki, dia nak buat jugak. Adik tu tak berjalan lagi, kaki bersih. Awak dah berlari kesana-sini, kotor dah kaki tu, nak masuk dalam mulut pulak...huhu..
Adik meniarap, dia meniarap jugak.
Adik menyusu, dia pun sibuk nak baring atas riba ummi. Nak nom-nom katanya..Bila bagi, gelak-gelak pulak...
He knows mana barang adik, mana barang dia..

Geli hati ummi dengan awak Faheem..Ummi knows, you will be a very good brother..
Jangan gaduh-gaduh dengan adik ye..
Semoga kalian saling berkasih sayang..


p/s: Sampai ke sudah aku tak beli pun baby cot. Considering our small crib, takde tempat nak letak dan abang pun dah well-behave dengan adik... 

2 comments:

  1. Aaaaaahhh soo cute!!!

    Bergenang air mata baca post ni, sebab sangat related dengan diri sendiri kan. Memang sometimes kita akan selalu menyalahkan diri, terasa gagal and everything. Biasalah, semua benda ada first time nya. First time being a mother, first time being a mother of two.

    Ammar Yusuf masa awal-awal dulu, dia tak resent Adik sangat. But yes, dia macam resent dengan Mummy, dengan Daddy okay pulak. Awal-awal dapat adik dulu, tiba-tiba Ammar Yusuf ada perangai suka jerit-jerit keraskan suara, like when he refuse something, dia akan jerit "Taknaaaakk" sampai keras-keraskan suara. Benda tu betul-betul buat kita naik darah, sometimes malu dengan orang sekeliling (family members, teng pantang kan masa tu). But Alhamdulillah, we tried different approached and sekarang ni baru perasan dah lama dia tak jerit-jerit and memberontak.

    Dulu kita macam trying too hard to be fair, means bila Abang nak something kita tak nak layan sangat sebab rasa macam Adik lebih memerlukan perhatian. But actually masa awal-awal ni Adik takdelah perlulan perhatian sangat, kan dia kerja nenen tidur nenen tidur je so kami masih sangat bagi perhatian pada Abang. Masa inilah kami ajar Abang tentang Adik, terangkan banyak benda pasal Adik. Alhamdulillah things are getting better a lot faster than we tought.

    Tak sabar nak tunggu Adik besar sikit, when he can interact with Abang. Mesti comel masa tu kan? Hehe.. Take care Ily!

    ReplyDelete
  2. Thanks for sharing your story. I'm gonna face the same situation soon... be prepared.

    ReplyDelete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015