Monday, August 19, 2013

Challenges in Exclusive Breastfeeding


Well, I have decided to exclusively breastfeed my second son, hopefully until he turns 2.
It's not merely my own decision. I have discussed this with my zawj and he agrees.
Should he changes his mind dan suruh aku feed Faqeeh with solid food, aku akur..

Kenapa aku nak sangat exlusive breastfeed my baby?
Masa Faheem memang masuk je 6 bulan, aku terus introduce Faheem dengan solids.
Aku buat puree, bubur etc.
Excited sangat masa tu.
A few months after, baru aku terfikir kenapa aku tak exclusive breastfeed sampai 2 tahun.
Tapi memang tak dapat pun la kan, nak fully breastfeed pun dapat sampai setahun je asbab rezeki Faheem sampai situ je..huhu..Rezeki nak dapat adik pulak lah..
Untuk adik, memang aku fikir since preggy lagi, kalau anak lelaki, aku nak exclusive breastfeed sampai 2 tahun.

Sebab..
"Najis Mukhaffafah ialah kencing kanak-kanak lelaki yang berumur kurang dari 2 tahun yang belum makan makanan selain daripada susu ibu sahaja."

Pasti ada hikmah kalau dalam Islam telah dibuat ketetapan yang sedemikian.
Recently ada kajian dibuat terhadap perbezaan air kencing kanak-kanak lelaki dan perempuan.
Kat blog ni boleh baca penjelasan lanjut tentang perbezaan air kencing bayi lelaki dan perempuan dari sudut saintifik. 
http://czain.blogspot.com/2012/03/air-kencing-kanak-kanak-lelaki.html
 http://detikislam.blogspot.com/2013/05/fakta-disebalik-air-kencing-bayi-lelaki.html#


Tapi, tak senang sebenarnya nak menjayakan benda ni.
Exclusive breastfeeding for the first six months, Alhamdulillah, tiada masalah.
Rezeki Faqeeh ada, Faqeeh been doing just fine minum EBM dan direct feeding, handling of EBM juga tiada masalah sebab Mama have handled it before.

But from six months onwards, susah jugak aku nak convince people about the idea of exclusively breastfeeding your baby.
Aku tahu, dan aku yakin ramai mommies kat luar dah berjaya mengharungi benda ni..
Hopefully I can make it too.
Unless kalau my zawj bagi arahan, huhu...

Selalu je orang tanya...
Dah berapa bulan ni?.....7 bulan...
Owh...dah boleh makan la.....
Aku senyum je..

Ade jugak yang tanya...
Dah bagi makan ke ni?
Aku jawab belum...
Belum 6 bulan eh...Takpe, 6 bulan nanti baru boleh makan..
Aku senyum lagi...

Mama, ayah ada jugak bunyi-bunyi...
Kenapa tak bagi makan..
Faqeeh dah asyik menjuih mulut mintak disuap, kenapa tak bagi makan...
Mulalah ayah suruh buat bubur la..apa la..
Aku senyum...

Along pun cakap jugak...
Bagilah makan...kesian, dia asyik mintak disuap...
Umur ni dah boleh makan...
Aku senyum lagi...

Makcik aku kata, kena bagi makan..
Nanti tak membesar, tak cukup nutrient..
Aku faham, aku senyum..


To me, Alhamdulillah, Faqeeh sihat..
Jarang demam or sakit..
So far, at 7 months of life, baru 2 kali demam..
Weight gain pun so far ok..
So, aku rasa takde masalah..

Ade je jugak orang suap Faqeeh makan..
Aku biar je dulu...
Secubit dua, aku biarkan lagi..
Pastu aku cari jalan sumbat faqeeh dengan susu...

Memang kalau tengok orang makan, mulut Faqeeh pun mengunyah sama macam dalam mulut dia ada makanan..
Dia pun sama sibuk nak duduk dekat meja makan, tangan nak mencapai pinggan mangkuk bagai..
Aku bagi jugak rasa secubit...Takpun aku siap-siap kunyah, aku suap sikit.
Sekadar buat rasa.

Hopefully dapat bertahan lama.
In shaa Allah..

2 comments:

  1. sesungguhnye sejarah itu sunnatullah yg sentiase berulang hehehe

    ape yg ily lalu sekarang same dgn kakUm lalu zaman Muhammad..zaman Abdullah ni kurang sikit sebab dah tgk produk Muhammad..Allah banyak bantu..

    moge ily terus kuat..tahu tak placebo? kite adelah dgn ape yg kite percaye..lagilah kite ibuunda..doa tanpe hisab..

    jadi, kuatkan semangat, teruskan kepercayaan ily..muge mmebesaer bakal2 ulama..shaikh faheem al-hafiz n shaiklh faqeeh al-hafiz ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah...Ameen...Syukran Kak UM..
      Kena belajar dengan kak UM ni teknik mendidik anak jadi hafiz/hafizah ;)

      Delete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015