Tuesday, December 31, 2013

Syria Berdarah




Ceramah Khas "Syria Berdarah" oleh Ustaz Kapten Asri disertakan dengan tayangan video.
Ma dan ayoh join sekali.
Faheem & Faqeeh pun aku bawak sama.

Aku nak cerita satu-persatu, secara detail, memang taklah..
Terlalu banyak info dan fakta yang disampaikan sampai aku pun tak boleh nak hadam..
Difahamkan, penceramah juga pernah sampai ke bumi Syria..

Penjelasan paling penting dari penceramah..
Isu Syria bukan isu perang saudara..Ia bukan peperangan sesama Islam..
Yang diperangi oleh Muslim Syria adalah puak yang kufar. Yang memaksa muslim Syria mengaku bertuhankan Bashar Assad laknatullah. Disokong pula oleh puak syiah.

Melihat satu persatu tayangan video, Allahuakbar...Tak terungkap perasaan...Saaaaangat menyayat hati..
Betapa zalim dan kejamnya rejim Bashar Assad terhadap puak sunni Syria..
Betapa jantung aku berdegup kencang, betapa aku merasakan getaran yang sangat dahsyat..
Ya Allah...
Melihat saudara Islam ku dikelar hidup-hidup, dicucuk pisau bertalu, dikambus hidup-hidup, dipancung, disiksa hingga mati, muslimat diperkosa, anak-anak kecil juga disiksa. Di korek perut mereka lalu dihamburkan segala isi perut, dan dibiarkan mereka itu dengan nyawa yang bersisa, tersiksa hingga hembusan nafas terakhir..Lalu diperlekehkan lagi mayat mereka yang kaku. Diinjak-injak tubuh kaku itu, diketawakan penuh bangga...Meraikan kekejaman dan ke-bangsat-an mereka..
Allahurabbi...

Namun, iman mereka tetap teguh..Ketauhidan mereka pada Allah tidak membuatkan mereka gentar. Biar ditawarkan untuk lepas andai mereka sanggup melafazkan bahawa mereka mengaku bahawa syaitan Bashar Assad itu tuhan mereka...Namun mereka sanggup terus disiksa, dizalimi...Dan bibir mereka terus dibasahi kalimah Lailahaillallah...Tiada Tuhan selain Allah..
Subhanallah...
Bergembiralah para syuhada..Sesungguhnya, jannah tempatmu..

Sepanjang program, Faheem & Faqeeh seronok tawaf satu surau.
Bila tayangan video, dengar bunyi tembakan dan bom, cepat-cepat Faheem lari mendapatkan aku..
"Apa tu ummi? Dia tembak ke?"
"Baby nangis ke ummi? Baby berdarah lah..Baby sakit ke?"
"Uncle mati ke? Uncle kena tembak la..Dia darah"
"Ishhh..ape tembak baby ni?"

"Kesian baby kan..Baby sakit..Orang jahat buat.."
"Ishhhh..jahatlah orang ni..apa buat baby ni.."
"Baby, uncle, abang tu semua syahid..Nanti dia masuk syurga..."
"Dia masuk syurga ke?"
"Iye.."
"Orang jahat masuk neraka kan.."
"Haah...sebab dia zalim, dia kufur.."
"Dia zalim ke ummi?"
"Iye...zaaaalim sangat. Dia siksa baby, bunuh abang, pukul uncle..Dia bunuh orang Islam.."
"Ishhhh..ape bunuh orang Islam ni...Nanti masuk neraka.."

T__T
Aku peluk Faqeeh & Faheem erat-erat..
Terbayang kalau yang terbujur kaku tu jasad mereka..
Kalau yang sedang bertarung nyawa tu, anak-anakku.
Kalau yang dipatahkan tulang, dirobek kulit dan isi badan tu, darah dagingku..
Allahuakbar...
Tumpah airmata..
Terbayang lagi, andai aku di tempat mereka, apakah iman aku seteguh mereka?
Adakah aku tetap kuat berpegang pada kalimah Lailahaillallah...Atau aku hanyut dibelenggu ketakutan pada tangan-tangan manusia yang zalim? Nauzubillah..

Ya Allah, Kau bantulah para mujahideen yang berjuang mempertahankan aqidah mereka dan memperjuangkan agamaMu Ya Allah..



Cara Membaca Qunut Nazilah


Bacaan Qunut Nazilah ini boleh dilakukan pada setiap solat fardhu: Zohor, Asar, Maghrib, Isyak dan Subuh.
Ia dibaca pada rakaat terakhir selepas bangun dari Ruku’ untuk ‘Itidal. Doa dibaca ketika berdiri untuk I’tidal. Ada tiga cara membaca doa tersebut.

Imam boleh memilih salah satu dari cara-cara berikut:

  1. Membaca doa Qunut sepertimana yang biasa dibaca ketika solat Subuh. 
  2. Membaca doa Qunut Nazilah sahaja sepertimana yang di dalam lampiran 
  3. Membaca doa Qunut subuh dan diikuti dengan doa Qunut Nazilah

No comments:

Post a Comment

Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015