Tuesday, July 22, 2014

Main Bunga Api


Hari tu my zawj beli 2 kotak bunga api/mercun. Mercun tak mercun sangat lah. Mercun manja-manja takde letop-letop pun. Apatah nama nye aku tak ingat. 

Bila anak-anak buah tau, seronok bukan main. Syahmie paling excited. Janji dengan pakcik dia pukul 11 mlm, lepas solat terawih. Sekejap sekejap dia datang cek, pakcik dah balik ke belum. Belum 10.30 pun lagi. Geli hati aku tengok gelagat dia. Puas lah aku cakap, "Kan pakcik janji dengan syahmie pukul 11..Ni belum pukul 11 lagi.." Resah je dia tunggu pakcik balik. Tak sabar nak membakar la tu..

Pukul 10.50 baru la pakcik balik dari masjid. Terlompat-lompat dah kawan ni nak main bunga api. Faheem dan Faqeeh join sekali. Aku tak tengok pun dierang main. Hari tu mengantuk teramat. Aku tertidur.
Dengar my zawj cerita, Faqeeh bersungguh betul main. Riuh. Faheem takut-takut. Faheem memang agak kurang sikit dengan mercun/bunga api ni. Teringat masa tengok bunga api malam merdeka 2013, punya lah dia takut, melekat je dekat abi dia. Allahu..Kalau dengar bunyi mercun berdentum-dentum kat rumah pun, tengah dia leka main tu, tiba-tiba dia datang duduk rapat ngan kita, diam je. Anak ummi ni berani kan, dia tak takut kan...huhu..








Ahad baru ni, main lagi. Aku jenguk lah jugak. Kali ni Faheem tak join. Tertidur since kat masjid lagi. Tengok Faqeeh asyik lah nak mencucuh batang bunga api yang dah habis kat api. Then Qistina bagi la Faqeeh bunga api satu. Faqeeh punya excited berlari keliling bawak bunga api, hayun-hayun tangan bukan main kuat lagi. Mujur tak terpercik masuk mata ke apa. Tapi memang sangat berani Faqeeh ni. Poksu dia pasang fountain, selamba je dia pergi dekat bunga api fountain yang tengah terpecik-percik tu. Dia ingat macam air pancut je kot. Adehlaaa..Bikin ummi semput je awak ni..

Seronok tengok anak-anak & anak-anak buah happy.
Alhamdulillah..
Syukur Ya Allah atas rezeki dan nikmat yang Engkau limpahkan..

***


Do’a untuk GAZA, Palestine.

اللَّهُمَّ انصُرِ الإِسلام والمْسُلِمِينَ
اللَّهُمَّ انصُرِ المْسُلِمينَ فِي كُلِّ مَكَانٍ
اللَّهُمَّ انصُرِ المْسُلِمينَ فِي فَلَسطِين
اللَّهُمَّ دَمَّر الكفَارَ واليَهُـودَ والنَّصَارَى والمْشُرِكِينَ
يَا اللّـه يَا اللّـه يَا اللّـه
إِهزِمهُم وَانصُرناَ عَلَيهِم اللَّهُمّ 

Wahai Tuhan kami,
Berilah kemenangan kepada Islam dan Muslimin,
Ya Tuhan kami,
Berilah kemenangan kepada Muslimin di semua tempat,
Ya Tuhan kami,
Berilah kemenangan kepada orang Islam di Palestin (3x),
Ya Tuhan kami,
Hancurkanlah Kuffar, Yahudi, Nasrani dan Musyrikin,
Ya Allah,
Ya Allah,
Ya Allah,
Ya Tuhan kami,
Kalahkan mereka, Dan menangkan kami ke atas mereka.

No comments:

Post a Comment

Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015