Monday, August 4, 2014

Resepi Mee Tomato Kegemaran Anak Cucu Fatimah Sham


5 Syawal, kami planning nak terjah rumah kawan-kawan beraya. Plan nak pergi petang sikit, lepas zohor since my zawj ada benda nak settlekan dulu..Tup tup, rumah kecil kami yang diterjah.
Masa Nas whatsapp kata nak datang rumah, kalut jugak aku fikir nak hidang apa. Rumah aku ni ada kuih raya yang 2-3 jenis je. Rendang ketupat bagai tu takde.
Terus teringat nak masak mee tomato since baru semalam dengar mama cakap pasal mee tomato.
Laju-laju call Mama nak confirmkan resepi yang dok ingat-ingat lupa je.
Lepas tu mintak tolong my zawj pergi beli bahan-bahan sambil aku siapkan anak-anak dan prepare bahan yang ada.

Mee tomato ni antara makanan faveret aku. Bukan sahaja aku, malah hampir kesemua sepupu sepapat aku belah Mama. Kebanyakan makanan kegemaran aku mesti berkait dengan arwah Maktok aku. Air tangan maktok memang pergggghhhh...bertambah-tambah aku makan bila sesekali balik Kajang, suatu masa dahulu. Ni resepi turun-temurun dari arwah maktok lah ni...
T____T
Rindu pulak masakan maktok..sobs..

Meh sini nak share resepi. Simple dan mudah je.


Bahan untuk kuah:

Bawang merah / bawang besar diracik
Cili boh
Kulit kayu manis
Daging - di potong kecil
Udang
Fishball / fish cake
Buah tomato - dikisar
Tomato puree / sos tomato
Air asam jawa (jika perlu)
Garam secukup rasa

(1)
Mula-mula tumiskan dulu bawang yang dah diracik dan kulit kayu manis sampai naik bau. Lepas tu masukkan cili boh ikut sukatan masing-masing . Kalau suka pedas, letaklah banyak. Tumiskan sampai garing. 

(2)
Masukkan daging yang dipotong kecil. Goreng seketika dengan tumisan bawang dan cili.

(3)
Masukkan jus tomato yang dikisar. Aku masak setengah periuk besar hari tu guna dalam 8 biji buah tomato. Masukkan juga tomato puree/sos tomato. Sos tomato ni untuk hilangkan rasa maung tomato fresh. Boleh jugak kalau nak guna tomato puree/sos tomato semata tanpa buah tomato yang fresh tu. Tapi aku lebih suka campurkan tomato fresh dengan sos tomato untuk dapat rasa tomato fresh dengan serat-serat dia tu. Kacau-kacau biar sebati.

(4)
Masukkan bahan-bahan rencah macam udang, fishball, fishcake..Yang ni ikut suka. Nak letak boleh, taknak pun takpe. Mama selalu buat rencah daging je. Tapi aku suka tambah-tambah. Nak tambah rencah lain pun boleh.

(5)
Kalau rasa tak cukup masam, masukkan sedikit air asam jawa. Kalau yang tak berapa suka masam, masam tomato tu dah cukup dah.

(6)
Jangan lupa garam secukup rasa.

Bahan aksesori:

Timun dihiris
Telur rebus
Cili merah dihiris
Tauhu di goreng dan potong dadu
Taugeh celur dengan air panas dan sedikit garam
Limau nipis (untuk yang suka masam)

Bawang goreng

Jangan lupa bahan utama...Mee kuning. Kueyteow atau mihoon pun boleh jugak.

Siap dah mee tomato.
Pukul 10.10am dapat whatsapp orang nak datang beraya. Katanya nak datang pukul 11.30 or 12..
Almost pukul 11 baru nak berperang kat dapur sebab tunggu tok laki beli bahan dulu.
Aku suruh tetamu datang lambat sikit...huhuu..
Sempatlah hidang kat tetamu mee tomato koboi..

Gambar tak semenggah yang tak menunjukkan rupa sebenar. Ini je mampu aku snap. Sila jangan judge berdasarkan gambar amatur ni. huhuhu~

Sebabnya, malam tu my zawj panggil kawan-kawan surau dia datang makan. Ikutkan kuah yang aku masak siang tu sikit je. Bila my zawj kata nak panggil kawan dia, kelam kabut lah humairah dia ni keluarkan bahan nak tambah kuah. Beku lagi daging dan udang hoiii..
Lepas solat maghrib dia bagitau, nak datangnya lepas isyak.
Sesak nafas isteri ber-marathon kat dapur..huhu~
Setelah ditambah kuah dan segala yang patut, dan setelah tetamu belah malam pulang, inilah yang tinggal..


 Licin periuk.
Alhamdulillah. Syukur atas nikmat dan rezeki yang Allah berikan.
I is lompat bintang happy dapat jamu orang makan campur risau orang keracunan makanan gara-gara makan masakan tukang masak amatur =___='
Alhamdulillah semuanya baik-baik je.

Dan gambar mee yang tak semenggah kat atas tu, adalah mangkuk terakhir buat si tukang masak yang menanti tetamu bersantap dengan penuh debar di ceruk dapur. Itulah yang tinggal setelah tetamu semua pulang. Aksesori apa yang tinggal sajoh. Tak kuasa aku nak menambah lagi aksesori semata buat mengisi perut si tukang masak. hihi..

Tapi mangkuk terakhir tu pun bukan dapat makan seorang diri dengan riang ria.
Terpaksa bercatu dengan anak kecil yang riang gembira makan hasil tangan ummi-nya.
Sudah habis berpinggan bersantap dengan para tamu, dengan ummi pun masih nak beradu suap.
Tak apalah sayang. I'm very much happy to see you eating happily. Gembira tengok both Faheem dan Faqeeh berselera makan..
Syukur Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015