Wednesday, November 26, 2014

FMHK : Cucur a.k.a Fritters


Lama dah aku tak buat cucur/cekodok/fritters. Sebabnya, malas nak beli tepung. Kalau beli tepung, sokmolah membazir. 2-3 kali pakai pastu terbiar. Dah takkan nak buat cucur hari-hari ye dak? Nak cuba-cuba membaking pun, oven takde. Tu yang tepung sokmo expired.

Hari tu, saja gatal gi beli tepung. Niat nak buat macam-macam. Hahaha..As usual.
Kalau tepung terbiar lagi, takpe, boleh resolve dah, InsyaAllah. Anak-anak dah quite besar, nanti kita buat homemade playdough..hihi..

But firstly, ummi nak masak yang paling mudah dan cepat je..
Cucur
Sebab dok tengok sana sini orang upload potato fritters. Nak buat jugaklah setelah sekian lama tak mencucur di rumah. Walhal pernah je aku makan/masak cucur kentang ni sebelum ia menjadi viral. Bila potato fritters menjadi viral, aku seolah "baru wujud eh resepi ni??"Hihi.

Ni aku buat potato + crab stick fritters. Gigih nak letak nama omputih gak. Huhu..



Gambar dah siap masak takde. Tak sempat nak snap. Laju je anak teruna den yang sulung tu ngap ngap makan. Sebab dia memang suka kentang.

Next attempt, kentang dah out of stock. Jadi buat cucur biasa-biasa je.
Sebelum ni, kalau ikut resepi cucur Mama, ingredients adalah tepung, bawang merah dan ikan bilis dikisar, cili boh, telur, garam. Kalau nak letak udang pun boleh.
Bila godek-godek peti, ikan bilis takde. So aku gantikan ikan bilis dengan sambal ketuk.
Since sambal ketuk dah pedas, takyah letak cili boh dah. Then aku tambah sausage gantikan udang.



Nyummss..
Sedap gak terasa pedas-pedas masin sambal ketuk tu.
Kalau nak pedas lagi, letak lah banyak sikit.
Tapi sebab nak jamu tekak zawji dan anak-anak yang kurang sikit endureance terhadap kepedasan as compared to me...hihi..Tak boleh lah nak letak banyak-banyak.

Sambal ketuk tu aku beli je. Sambal Ketuk the best in town by Nas Choices.


Nak rasa kesedapan Sambal Ketuk by Nas Choices ni, sila-sila jenguk FB Nur Aisy Shoppe.
Susah-susah sangat call je or whatsapp directly to the founder, Nas at 0193613164 dan cepat-cepat place your order. 

2 comments:



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015