Wednesday, December 31, 2014

Recap 2014


Alhamdulillah…Tahun 2014 dimulakan dengan kembara penyucian jiwa, kembara bertemu Allah pada 25/1/2014 hingga 5/2/2014..Pengalaman menunaikan umrah merupakan satu pengalaman indah yang takkan aku lupakan. Hingga ke saat ini, terasa-rasa kerinduan menjadi Duyufurrahman..Mudah-mudahan di murahkan rezeki untuk kembali bertamu di rumah Allah bersama anak-anak tersayang. Mudah-mudahan di lorongkan jalan juga agar dapat membawa Mama & Ayah bersama bertamu ke Tanah Haram..Ameen..


Kembara umrah juga mengajar sesuatu yang sukar untuk aku gambarkan. Betapa jika Allah berkehendakkan sesuatu itu, tiada yang mustahil bagiNya. Perjalanan umrah menjadi titik tolak terhentinya kembara penyusuan Faqeeh secara direct. Kuasa Allah, sekembalinya ke Malaysia, susu badan menjadi kering sekeringnya. Sedangkan saat terakhir memerah susu di Tanah Haram, masih lagi mampu mendapat 6oz. Faqeeh pula ternyata merajuk ditinggalkan oleh ummi dan abi, menolak untuk disusukan. Biarpun tak dapat melengkapkan tempoh penyusuan selama 2 tahun, aku sudah bersyukur yang amat sangat di atas setiap rezeki yang Allah limpahkan pada aku dan keluarga. Pasti Allah ada percaturan yang lebih baik. InsyaAllah.

Sekembalinya dari umrah, ayah masuk IJN dan menjalani pembedahan bypass jantung pada 27 /2/2014. Alhamdulillah pembedahan berjalan lancar, ayah is recovering well. Luka jahitan pun nampak cantik.


Somewhere in July, awal Ramadhan, aku keguguran buat kali yang kedua dalam hidup. Kalau keguguran kali pertama, aku buat D&C memandangkan tiada lansung pendarahan dan belum ada tanda ‘di’ hendak turun sendiri, keguguran kali kedua berlaku secara semulajadi. Complete miscarriage. Akur dan pasrah. Redha pada ketentuan Ilahi bahawa belum masanya untuk keluarga kami berkembang walaupun kami memang telah bersedia untuk menambah. Again, aku yakin, percaturan Allah itu pastinya yang terbaik buat kami sekeluarga.

Later in September, we had our small family trip ke Penang. Alhamdulillah. Gembira dalam lelah melayan keletah anak-anak. We really need this family getaway setelah penat menjalani kehidupan seharian dan setelah melalui episode kehilangan. Sebetulnya kami perlukan getaway ini lebih awal. Tapi masa sangat mencemburui.


Selain itu, Alhamdulillah tahun ni aku berjaya menghapuskan hutang-piutang i.e. pinjaman kenderaan dan pinjaman pendidikan (PTPTN).. My debts-free resolution telah berjaya. Potongan gaji bulanan bagi pembayaran balik PTPTN pun dah ditamatkan. Sekarang tunggu nak refund balik lebihan pulak :)
2014 juga mencatatkan peningkatan berat badan yang mendadak, basically lepas berhenti breastfeed Faqeeh..10kgs..huhu..

Overall, nothing much to recap. Our 2014 seems to be busy with so many things. Kerja yang tak pernah surut. Program-program external. There’s ups and down. At work, within family, in our marriage, within the community. Some bitter and sweet things to add some colours into our life journey. Life isn’t always easy. Things isn’t always smooth sailing. There are obstacles at times, but Alhamdulillah, we/I manage to go through it. Setiap ujian dan dugaan yang Allah timpakan tu, untuk ingatkan kita supaya kembali dekat pada Dia, supaya tak lalai dan terleka, supaya bergantung sepenuh pengharapan hanya pada Dia. Jangan pernah berhenti ucapkan syukur tatkala dilimpahkan dengan rezeki dan nikmat. Jangan pernah mengeluh dan bersungut tatkala ditimpakan ujian. Bersabarlah.

Semoga 2015 membawa lembaran baru dalam hidup kita semua. Membawa bersama lembayung rahmat, barakah dan redha Allah. Semoga kita lebih berusaha dalam memperbaiki diri menjadi mukmin/mukminah yang bertaqwa, terus berlumba mencari dan mengejar jannah Allah. InsyaAllah.


*****

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ
ٍ
اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن
Ya Allah, di hari akhir tahun 2014 ini, kami memohon keampunan Mu dari segala keterlanjuran kami, segala kesilapan yang telah kami lakukan disepanjang tahun ini.
Ya Allah sayangilah kami dan tutupilah segala aib kami.
Ya Allah tambahkanlah rezeki kami dan cukupkanlah rezeki kami.
Ya Allah tunjukkanlah kami jalan yang lurus yang Engkau redha.
Ya Allah sihatkanlah kami agar kami selesa dalam menjalankan ibadah kami.
Ya Allah, ingatkan kami bahawa dalam kehidupan ini kami pasti diuji.
Ya Allah, ingatkan kami
• Bila kami melihat seseorang yang kaya dan bergaji besar, ketahuilah sebenarnya dia sedang diuji.
• Bila melilihat seseorang yang cantik dan kacak, ketahuilah dia sebenarnya sedang diuji.
• Bila kami melihat seseorang yang berpangkat dan berkedudukan tinggi, ketahuilah dia sebenarnya sedang diuji.
• Bila melihat seseorang yang alim, hebat dan banyak ilmu, ketahuilah dia sebenarnya sedang diuji.
• Bila melihat seseorang yang sedih, gagal dan ditimpa bencana, ketahuilah dia sebenarnya sedang diuji.
• Bila melihat seseorang yang sakit dan susah, ketahuilah dia sebenarnya sedang diuji.
• Bila melihat seseorang yang cacat dan lumpuh, ketahuilah dia sebenarnya sedang diuji.
• Bila melihat seseorang yang diberi dengan berbagai kelebihan atau bermacam kekurangan, ketahuilah dia sebenarnya sedang diuji.
Ya Allah berkatilah diri kami dan ampunilah kami atas kelalaian kami Ya Allah.
Ya Allah panjangkanlah umur kami agar kami dapat meningkatkan ibadah kami dan ketaatan kami kepada Mu Ya Allah.
Ya Allah, sucikanlah hati kami dan lembutkan hati kami agar kami senang menerima teguran dan ilmuMu Ya Allah.
Ya Allah Ya Tuhanku, tunjukkanlah kami jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepada kami supaya kami dapat berbuat amal yang soleh yang Engkau redhai Ya Allah.
Ya Allah sesungguhnya kami bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya kami adalah orang-orang beriman Ya Allah.
Ya Allah hanya kepada Engkau kami memohon dan meminta petolongan Ya Allah.
Ya Allah ringankanlah beban kami dan permudahkan urusan kami Ya Allah.
Ya Allah sucikan jiwa kami dan perlindungi kami daripada ilmu yang sesat dan menyesatkan.
Ya Allah jauhkan juga kami daripada sifat yang keji dan mungkar Ya Allah.
Ya Allah ringankanlah diri ini untuk memperbanyakkan ibadah kami kepadaMu Ya Allah.
Ya Rahman Ya Rahim Engkau peliharalah kami dan lindungilah kami agar kami sentiasa dalam sihat sejahtera, aman bahagia selamanya.
Ya Allah kurniakanlah kami taufiq dan hidayah Mu agar kami sentiasa rajin berusaha untuk kecemerlangan di dunia dan akhirat Ya Allah.َ
Ya Allah jangnganlah kami menghitung apa yang hilang, tetap biarlah kami melihat apa yang kami miliki sekarang dan bersyukur dengan segala nikmat yang telah kami terima sepanjang hidup kami.
Ya Allah kami memohon Ya Allah, kurniakanlah kepada kedua ibubapa kami tempat yang istimewa di syurgaMu Ya Allah. َ
Ya Allah Ya Ghaffar ampunkanlah dosa-dosa kami, dosa kedua ibubapa kami, anak isteri kami, kaum keluarga kami, guru-guru kami, sahabat-sahabat kami serta sekalian muslimin muslimat di mana saja mereka berada.
Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga dan para sahabatnya.
Segala puji pujian hanya untukMu Ya Allah.

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ
رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ
وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
آمِّيْنَ, آمِّيْن, آمِّيْن,َ يا رَبَّ الْعَالَمِيْن َ


3 comments:

  1. Amin..suka baca post2 Ily..Alhamdulillah seronok dapat kenal ily walau kejap je kita jadi roomamte kan..

    eh! bercita-cita jadi PTD lagi tak..haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ rini :)
      Yelah..3 days je kan kita kenal...Tapi Alhamdulillah masih in touch sampai hr ni...

      hahaha..Takdelah rini..Dulu tu pun bukan sebab cita2 sendiri..hahaha..Tu yang sampai menangis-nangis tu..kihkih..

      Delete
    2. samalah bukan cita-cita tapi saya butuh kerja..haha...

      Delete

Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015