Friday, June 10, 2016

Merancang Untuk Memberi


Kita (read: aku) selalu merancang untuk mengumpul wang bagi pelbagai tujuan. Untuk simpanan masa depan, untuk beli rumah, untuk melancong, untuk self-reward..Macam-macam lah.
Bersungguh buat perancangan menyimpan dan terus menyimpan.

Tapi jarang betul buat perancangan untuk memberi. huuhu..
Aku lah tu.
Tak tuju kat orang lain pun.
huhu..

Hari tu...lama dah benda ni... Awal tahun hari tu..
Zawji kira duit tabung surau.
Dalam banyak-banyak tu, ada dua sampul coklat ni..


Siap bertarikh. 
Kalau mengikut tarikhnya, it's Friday..

MasyaAllah..
Barakallah buat insan mulia ni.
Despite of the color of the notes, hamba Allah ni, aku rasa, dah prepare awal-awal.
Mungkin lepas dapat gaji, dia dah siap-siap asingkan some amount untuk di infaq, sedekah etc..
Dan mungkin dia dah plan, dia akan memberi setiap hari jumaat, waktu solat jumaat. Obviously, semua tahu kelebihan bersedekah di hari Jumaat..
He puts date so that he won't miss any week of Friday.
Ini suara hati aku lah.

Kagum.
Sebab aku tak pernah plan sebegitu.
Beri bile teringat, bila ada duit lebih je. Selalunya lah.
Shame on me.

Jadi..rasanya, sempena mengambil barakah bulan Ramadhan yang mulia, yang mana setiap amalan, pahalanya dilipat gandakan berganda-ganda, jom ambil ibrah dari kisah hamba Allah di atas.
Jom mula merancang untuk memberi.
Sikit-sikit, tapi istiqamah, mudah-mudahan..
Merancang dan laksana tau...
Memberi pun sebenarnya mengumpul juga.. Mengumpul harta di syurga..hihi..
Semoga Allah merahmati dan meredhai kita semua.
Allahumma ameen..




No comments:

Post a Comment



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015