Thursday, August 6, 2020

Bayam Brazil

Bayam brazil ni antara pokok yang paling senang nak jaga. Untuk aku yang memang  zero knowledge pasal bercucuk tanam ni, memang bahagia rasanya tanam bayam brazil ni. Mudah dibiak, mudah di jaga, tak sensitif sangat..

Asalnya aku beli anak pokok 1 polibeg. Then aku re-pot dan aku biakkan ke dalam 2 bekas lagi. Petik dan cucuk saja. Bila dah agak merimbun, aku tuai untuk buat ulam dan batangnya aku cucuk kembali dalam bekas.

Dah merimbun dah masing-masing.
Yang ni aku letak di luar tingkap dapur. Under direct sunlight. Siram 2 kali sehari (pagi dan petang -- kadang membawa ke malam sebab lewat sampai rumah..huhu). Ada juga hari yang ter-skip siram sebab kelam kabut nak bersiap pergi kerja. Alhamdulillah dia hidup subur.

Petik untuk makan. Boleh tumis, goreng celup tepung atau di buat ulam.

Makan mee sup tulang dengan bayam brazil 😂😍

Cucuk balik batang yang dipetik tadi untuk semai semula. 
Moga ia membesar dengan sihat dan merimbun. Moga tidak dihinggapi anasir perosak juga.
Allahumma ameen.

6 comments:

  1. Replies
    1. Alhamdulillah tumbuh elok dan segar. Betul, makan buat ulam pun boleh.Sedap.

      Delete
  2. Ooo macam senang nak jaga ni.. baru tau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah senang. Cubalah tanam. InsyaAllah membiak dengan rimbun dan jayanya.

      Delete
  3. saya pon tanah bayam brazil ni..senang nak jaga pastu cantik bila mekar sihat cmtu..
    salam kenal follow here #100

    ReplyDelete
    Replies
    1. seronok kan bila tengok dia merimbun segar..hihi.. Thank you sudi follow. Lucky #100 =)

      Delete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015