Monday, December 3, 2012

Geram Sampai Menggigil


 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Ya Allah...
Sungguh aku geram sangat hari ni..
Aku ni bukan jenis yang senang nak marah orang tak tentu pasal.
Tapi hari ni memang aku geram sangat-sangat..
Sampai menggigil badan aku menahan marah..

Kenapa aku marah sangat???

Aku ada order satu barang ni.
Anything yang aku shop online, aku akan letak my Mom's address.
Aku expect akan dapat barang tu last week. Probably within Tuesday or Wednesday.
Then aku dapat message from the retailer cakap hari Selasa baru dia dapat courier.
Its ok for me. I expect to get the parcel at least on Thursday then.

Hari Rabu - Jumaat, aku cuti. Extended to weekend of course.
Dari hari Rabu till Jumaat tu, daytime, aku stay at my Mom's house.
Hari Khamis, aku bertapa dalam bilik menghadap thesis since I cannot do my work downstairs with my little assisstant trying to help.
But Mama ada je dekat bawah dengan Faheem.
Aku turun bawah around 3p.m, Mama tengah nak tidurkan Faheem.
But he didn't want to sleep at all.
He enjoys playing around.
So, we were up awake, entertaining him.
I didn't notice any courier service coming.
Sebelum aku turun tu, ada Gdex courier datang hantar my brother's mail.
Ayah yang ambil.That's all.Lepas tu memang tak perasan pun any courier service datang.
Later that night baru aku perasan ada missed call and message sebab handphone dalam handbag.
It's from the courier service. Skynet.

The next day, I give them a call early in the morning.
The lady from customer service said that the driver dah hantar on Thursday, tapi takde orang dekat rumah.
Hmmm..Mungkin aku dengan Mama tak perasan kot.
Aku mintak dia hantar semula.
That lady cakap, dia akan hantar semula hari Sabtu.
Aku tanya hari  Jumaat tu tak sempat ke sebab aku call awal-awal pagi.
She said dia akan cuba call driver suruh hantar on that day, kalau tak sempat, hari Sabtu lah.
Pukul 12 lebih, aku dapat call dari nombor yang mesej aku hari Khamis tu.
Perempuan tu cakap dia tak sempat hantar barang hari Jumaat sebab barang kat office.
Dia akan hantar hari Sabtu sebelum pukul 3 petang.
Masa tu aku dah geram sikit.
Sebab aku call office awal pagi, takkan tak sempat nak ambil barang.
But it's ok. Saturday it is.
Hari Sabtu, my Mom waited at home dari pagi sampai ke petang.
No courier services coming.
Aku try call petang tu, no one answered.
This morning aku call office Skynet again.
Telling the lady all those crappy things that had happened.
She said hari Sabtu driver pergi, tapi takde orang kat rumah.
Aku dah menyirap je dengar.
Told her that i have been waiting from morning till evening, takde pun orang datang hantar barang. 
How come dia boleh cakap takde orang kat rumah.
Told her to re-check and make sure barang delivered.
Dia cakap kalau pukul 3 petang takde orang hantar, call office balik to inform.

Pukul 3 petang tadi, aku call Mama tanya if they have sent the parcel.
Again, Mama cakap, takde pun courier datang.
Aku dah berapi dah.
Aku call balik Skynet.
Masa ni memang aku dah menggigil tahan marah dah.
Nada aku memang dah sedikit lain dah.
Then that lady, Safura nama dia kalau tak silap, dia cakap driver untuk area rumah mak aku tu dah berhenti. So ada problem sikit.
That is certainly not my problem.
Masalahnya, kalau dah janji tu, tolonglah tunaikan.
Then dia tanya, hari Sabtu tu memang takde orang dekat rumah ke?
Aku cakap aku tunggu (mak aku yang tunggu sebenarnya...kesian Mama), tercongok depan rumah tunggu courier dari pagi sampai petang, takde kelibat courier pun, suddenly dia boleh cakap takde orang kat rumah.
Memang naik minyak la aku kan..
Kalau tak hantar, cakap tak hantar.
Kalau tak tau jalan, tanya.
Jangan lah nak kelentong cakap dah hantar bagai.
Then dia tanya aku nak tukar address ke?
Aku nak tukar address ke mana cik senah oi.
Address yang aku bagi tu, dah tentu sebab aku sure orang akan sentiasa ada kat rumah.
Kalau bagi alamat rumah aku, memang confirm takde orang tunggu.
Aku cakap, by hook or by crook, please make sure that the parcel is sent by tomorrow.
Aku dah tak larat nak tunggu. Macam aku dengan mak aku takde kerja lain nak tercongok tunggu dierang datang, nak call seribu kali.

Mujurlah aku ni bukan jenis yang senang nak maki hamun orang.
Aku boleh cakap dengan nada yang elok lagi. Tapi suara aku dah bergetar, satu badan dah panas..
Tu memang aku dah marah sangat dah tu.
Tapi kalau esok aku tak dapat jugak parcel tu, mungkin aku akan maki hamun je dierang.
Tapi orang yang aku patut maki adalah driver dia instead of customer service dia.
Tapi nak dapat cakap dengan driver memang takdelah kan.
Aku call nombor yang mesej aku hari Khamis tu tak berangkat pun.
Wait and see what will happen tomorrow.
Kalau takde jugak, aku sembur je siapa yang tak bernasib baik jawab call aku esok.

12 comments:

  1. Salam kenal..courier service memang mcm tuh..saya pernah kene 2 kali..memang B***H la ckp rumah takde org..same goes to u...saya pon guna address my mom..sbb always ada kat umah..dorang dah la tak dtg tapi cakap umah takde org..memang stupid laa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Ni 1st time sy kne. Sblm ni x pnh pun. Yg geramnye sbb die ckp xde org kt rumah, padahal rumah tu 24 jam ade je org...aduhhh..

      Delete
  2. Pos laju ok je...kalau takdek kat rumah, die call...pastu tanye "rumah adik yg ade sangkar kucing besar ni ke?sy letak atas sangkar kucing ni ye..." sonang...tak nyusahkan org tunggu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Retailer tu pos pki courier..tp mak aku mmg ade je kt umah...so, supposedly xde problem la kn..sblm2 ni ok je courier...kali ni je buat aku menyirap sbb die bg alasan tipu...kang marah2 sgt, terberanak pulak aku ni haa...huhuhu...

      Delete
  3. weeyyhh...aty pon pernah terkena ngan skynet gak..!!! memang sakit hati.....mungkin kebetulan..atau mungkin memang servis derang yang lemah..hurrmm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke...xtaula aty...1st time kne cmni...klu brg 10, 20 ringgit, x ralat sgt kot..itupun duit gak tu.huhu..klu ratus2, mmg sakit ati lah...haishhhh...

      Delete
  4. Saya pon pernah kena jugak dengan skynet. Memang geram sangat. Reason hantar lambat sebab pekerja tak cukup. Dua tiga kali call dorang bg macam macam alasan.

    Eh kita bayar apa bukan free. Itu problem your company la kan. Kalo dah lima enam hari sampai baik guna pos biasa je kan letak setem sudah..

    Setakat ni POS LAJU the best.cepat and kalau takde org kat rumah dia akan call bgtahu.

    ReplyDelete
  5. Ehh korang, knapa Poslaju x pernah call kalau takde orang? Macam I kena skali. Poslaju tau. I tgh solat, then I dgr ada orang ketuk2 pintu. Then mcm tak kusyuk dah hehe. Lps je habis berlari i ke pintu sbb dia ketuk kejap je, tiba2 tgk dah xde. I mean like.. tak boleh tunggu kejap ke? dia expect bila ketuk pintu sekali dua kali org trus dah sampai dpn pintu ke? Ni dina duduk condo. Kalau duduk bungalow besar camana? Kan jauhhh perjalanan nak ke pintu gate tu.. adeh...

    ReplyDelete
  6. Sy pon dh terkena.....geramnya dgn servis skynet ni..dah lebih sminggu dah ni...hai takkan cuti raya haji seminggu lebih kot...dekat je pun...yg peliknya sy duk n.smbilan..dah knpa smpai ke sgmat..johor...haih..panasss...pos 17/9...nk msuk bln 10 dh oiii..

    ReplyDelete
  7. Saya pon pernah kena jugak dengan skynet ni.. mmg service dorg mcm tu kot... haishh.. nak call si driver mmg nombor pon xde lah kan... nak taknak kena laa call office dia... tapi yang sakit hati nyer.. call office pon xberjawab.. hadehh ! Da 2minggu dah ni...

    ReplyDelete
  8. saya pun still menunggu ni. first time parcel dihantar guna skynet. biasa beli online, hantar by poslaju je. bank in semalam, harini dah sampai. tapi guna skynet ni macam lambat gila, 6 hari dah tunggu ni tapi still tak sampai2. check trcking kata "does not exist". hmmm

    ReplyDelete
  9. bersyukurlah hantar lambt... sy ni dulu, xde org kat rumah, esoknya baru smpai rumah...org tu pulak tak call... dah tu boleh pulak dia biarkan kotak tu kat depan rumah... dahlah rumah apartment, kes curi baru berleluasa.... kotak rosak bila org gdex cuba nk masukkan jugak dalam grill.... sabar jelah.... dalam hati berdoa je....

    ReplyDelete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015