Monday, February 24, 2014

Kembara Umrah Bersama Ustaz Harryanto Rizal



Sebelum ni cerita pasal kisah sebelum umrah.
Niat, savings, register agensi etc.

Ni pasal pakej umrah & mutawwif pulak...

Kan pada asalnya kami register dengan agensi A. But we changed to agensi K later.
Ma ada explain dekat aku kenapa dia nak tukar, ikut mutawwif yang dikenali..
Ma pernah buat umrah in 2009 dengan agensi M yang Ma dapat tahu melalui iklan dalam paper.
Tak kenal sangat mutawwif, kursus takde. Bila ada masalah kat sana, susah.
So, kalau boleh this time nak pergi under mutawwif yang dikenali supaya senang nak handle kalau ada sebarang masalah dan juga pergi dengan ilmu.

Alkisahnya, Ustaz Harryanto ada kuliah muslimat mingguan di surau rumah Ma. Dari situ Ma dapat tau Ustaz bawak jemaah umrah dan ustaz sendiri jadi mutawwif. Sebelum ni Ustaz aktif dengan agensi G. Tapi sekarang Ustaz join dengan agensi K which is Kembara Umrah Sdn. Bhd. yang beroperasi di Kuala Terengganu. Ustaz pun ada company sendiri. Elfateh Management & Services.

Mula-mula masa Ma sebut nama Ustaz Harryanto, aku blur jugak. Bak kata Ustaz, dia bukan ustaz selebriti macam Ustaz Don. Hihi..Tapi Ma kata Ustaz selalu keluar dalam rancangan Tanyalah Ustaz TV9. Kat TV Alhijrah pun ada, program Cinta Ilmu..So, bila tengok kat TV, barulah..."Owhhh...Ustaz ni ke...Cam muka, tapi tak ingat nama.."
Ustaz yang suara macam Ustaz Ismail Kamus. Rupa pun ada iras-iras kot..


Kursus umrah dengan Ustaz Harry (nama glamer okeh...), dalam 2 minggu sebelum terbang. Cuak jugak tunggu update dari ustaz. Bila nak kursus? Bila nak buat payment?
Sementara nak tunggu ustaz buat kursus, sempat jugak kami join kursus anjuran agensi A. Bukannya apa, risau..Kami ni takde ilmu. Takut pergi kursus sekali, tapi tak faham. Nanti buat umrah tanpa ilmu, banyak salah, sia-sia pulak..Jadi sebagai persediaan, selain daripada baca buku panduan, baca blog pengalaman orang lain, dan banyaklah sumber bacaan...Baca-baca pun bukan boleh faham terus kan. Terpinga-pinga jugak. Jadi pergilah kursus, bukak you tube etc.
Once dapat mesej dari pihak Ustaz inform pasal kursus, baru macam lega sikit. Tapi, kursus buat kat Sungai Buloh dan dipecahkan kepada 3 segmen.

The first segment ustaz buat hari Jumaat, malam. Lepas maghrib rasanya. Yang ni kami tak attend. Sebab memikirkan traffic jam di hari jumaat. Lagipun malam tu kami plan buat tahlil dan doa selamat sempena nak pergi umrah ni dan juga abang ipar nak fly ke Jepun the next day atas urusan kerja.

Segmen kedua, hari Sabtu pagi. Teori tentang umrah, ihram, pantang larang ihram semua tu..

Segmen ketiga, Sabtu minggu berikutnya. Yang ni praktikal umrah. Ustaz tunjukkan cara berwudhu' pakai botol spray tu, tawaf, macam mana nak keluar dari tawaf kalau terbatal wudhu', saie etc. Dan kami kena buat praktikal jugak. Ustaz tunjukkan sambil kami ikut untuk pusingan pertama, then ustaz suruh kami habiskan 7 pusingan tawaf, 7 pusingan saie sambil ustaz monitor pergerakan kami and tegur mana yang salah. Kena buat la macam tawaf betul-betul, istilam semua tu. Cuma takdelah baca doa yang panjang tu. Tak sempat habis doa, dah habis satu pusingan tawaf nanti..Huhu..Setakat doa dekat rukun yamani tu je la baca. Yang lelaki siap pakai ihram. Tapi takdelah macam dalam ihram betul kan. Just pakai kain ihram on top baju yang pakai hari tu. Mabuk kalau terus nak pakai ihram betul-betul..hihi.. Dan untuk tawaf tu siap pasang model kaabah siap dengan hijir ismail dan makam ibrahim. Memang nampak jelas lah bayangan macam buat tawaf betul-betul, dan masa ni pun aku dah rasa sebak macam dah sampai ke Al-Haram je rasanya..Sobs..

~ Sesi penerangan sebelum ziarah Masjid Nabawi buat pertama kali.. ~

Sepanjang kami di Haramain, memang sepenuhnya di bawah jagaan Ustaz Harry.
What I can say is, Alhamdulillah, aku berpuas hati dengan bimbingan Ustaz Harry ni. Aku tak pasti kalau dengan agensi lain macam mana. Tapi kata Ma, kalau nak compare dengan masa dia pergi tahun 2009 tu, dia lagi puas hati kali ni. Penerangan yang ustaz bagi jelas, sebarang kemusykilan ustaz jawab dengan terang.


~ Di Masjid Nabawi. Ustaz terangkan a few landmark sebagai guide untuk balik hotel ~


~ Lawatan sekitar Masjid Nabawi ~

Cara ustaz, setiap kali selesai umrah, dia akan buat post-mortem sebelum nak buat umrah kedua. Masa ni dia akan tanya setiap jemaah jika ada sebarang kemusykilan, bermula dari saat lafaz niat ihram, sampai selesai tahalul. Takut-takut kalau sepanjang dalam ihram, ada benda yang kita musykil dan was-was, ada benda yang mengakibatkan kita masih dalam ihram dan perlu diselesaikan, atau perlu bayar dam. Ustaz nak make sure semua jemaah selesai umrah dengan sempurna dan supaya perkara yang sama tak berulang untuk umrah seterusnya.
Mutawwif lain aku tak pasti bagaimana caranya, tapi kalau dengan Ustaz Harry, macam tu lah.


~ Taklimat umrah setelah selesai niat ihram di miqat Bir Ali ~

Sesi post mortem ni dibuat kat kafe je. Tempat yang confirm semua orang akan duduk berkumpul, makan kat situ kan. Sebelum start, Ustaz memang akan make sure semua jemaah ada. Kalau tak semua pun, at least wakil family mesti ada supaya semua dapat info. Kalau satu family tu takde, adelah orang yang kena berlari pergi ketuk pintu bilik family tu suruh hantar wakil turun.


~ Ziarah luar: Jabal Thur ~

Masa sesi taklimat/post mortem, ada jugak jemaah dari travel agent lain & yang pergi sendiri join dengar taklimat Ustaz. Sorang jemaah dari travel agent lain ni cakap dia tak kenal sangat mutawwif dia. Banyak buat sendiri-sendiri je. Mutawwif kat Madinah lain, mutawwif kat Mekah lain..Wallahu'alam.


~ Nasi Arab time! ~

Ustaz ni sempoi je. My zawj tanya kat mana kedai nasi arab yang sedap, terus Ustaz ajak pergi makan nasi arab kat Aziziah. Nak bagi makan kat kedai yang betul-betul arab, tukang masaknya arab. Kalau dekat area hotel, Ustaz kata nasi bangla, bukan nasi arab. Sebab yang masak semuanya bangla. huhu~


~ Ziarah Luar : Ladang Unta ~
 { cuba teka yang mana satu aku?? ^_^ }

Penerangan & penjelasan Ustaz pun senang nak faham. Ustaz pun banyak je jawapan spontan yang buat jemaah semua pecah perut ketawa..


~ Last dinner at Jeddah before departure (waiter tak berbayar ^^) ~

Dan sepanjang kembara kami, banyak jugak Ustaz selitkan tazkirah, Ustaz kaitkan setiap satu peristiwa/kejadian sepanjang kembara dengan kehidupan seharian, hakikat kehidupan. Tazkirah sempoi dengan tajuk "Tuala Mandi" pun boleh..hihi..

Ehhh...aku tertinggal satu point yang aku rasa saaaaangat penting.
Masa di Madinah, aku rasa semua maklum yang orang lelaki boleh masuk anytime dalam Raudhah. Tapi bagi orang perempuan, ada masa-masa tertentu yang dibenarkan untuk masuk dalam Raudhah. Bila ada kekangan masa, bayangkanlah, semua confirm nak masuk kan, jadi memang crowded lah. Dan bagi kita orang asia yang bertubuh kecil, selalunya agak sukar nak menyelit dengan orang arab yang bertubuh besar.
Dan walaupun dia bagi masuk jemaah wanita ikut region ke ape tah, adalah Arab, India, Melayu, tapi kat dalam Raudhah tu kecil je. Jadi memang bersesak dan susah nak solat. Ada yang kata kalau sekadar dapat berdoa pun dah cukup dah.

Untuk masuk ke Raudhah ni, Ustaz provide mutawwif muslimat secukupnya. Kami hari tu, jemaah wanita ada 40 orang. Ustaz sediakan 8 orang mutawwif muslimat. Setiap muslimat akan bawak dalam 5 orang jemaah. Ustaz pesan dekat mutawwif tu supaya make sure semua jemaah dia dapat masuk Raudhah. Sebab dia dah pecahkan ke dalam kumpulan kecil yang senang mutawwif nak handle.
Alhamdulillah, kami dapat masuk dalam Raudhah dan solat semahunya dengan juraian airmata. Mutawwif jaga kami sebaiknya, sediakan ruang solat untuk kami, dan jaga kami semasa kami solat supaya kami tidak dilangkah, ditolak atau dipijak. Subhanallah, Alhamdulillah...

Kesimpulannya, aku sangat berpuas hati lah. Flaw sikit-sikit here and there tu, biasalah. Takde benda sempurna kan. Adapun hal-hal yang diluar bidang kuasa kita, itu semua ketentuan Allah. Tapi Alhamdulillah, Ustaz uruskan sebaiknya ikut kemampuan dia.

Kalau ada yang berminat nak buat umrah dengan Ustaz Harryanto, boleh hubungi Ustaz kat nombor di bawah. Promosi tak berbayar ni..hihihi..


1 comment:

  1. Assalamualaikum .... saya rasa saya bersama rombongan @ group ni semasa mengerjakan UMRAH besama Ustaz harryyanto ... gambar saya ni ~ Di Masjid Nabawi. Ustaz terangkan a few landmark sebagai guide untuk balik hotel ~ saya baju kurta puitih dan seluar putih ... pergi dengan isteri masa ni ...alhamdulilah ...semua selesai dengan baik ...shahrin Bandar Baru Bangi
    Dalam group ada anak istimewa kalau tak salah namanya YIM dengan ayah dan emak dia .... dari sentul ...

    ReplyDelete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015